emoties

Alle opmerkingen over bijvoorbeeld een goed boek, film, therapie of opmerking die goed heeft geholpen, enz.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 4690
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

emoties

Bericht door kleintje1980 » ma apr 10, 2017 15:22

ik ben al een tijdje met de emdr zelf bezig.. nu kreeg ik vandaag van mijn emdr therapeute de volgende informatie via de mail toe gestuurd over emoties.. en ik denk ik zet ze hier ook neer zodat jullie ze ook eens kunnen lezen en misschien er ook wat aan kunnen hebben..

Emoties zorgen voor belangrijke informatie over wat onze behoeftes zijn: wat we willen en wat we niet willen. Emoties hebben dus nut.
Er zijn twee soorten emoties:
1. Beschermende emoties. Dat zijn emoties die jou en jouw leven beschermen. Deze emoties zorgen ervoor dat jij de juiste handelingen zult doen om jezelf te beschermen en verdedigen. In de volksmond worden dit negatieve emoties genoemd, omdat ze niet zo prettig zijn om te voelen.
2. Verrijkende emoties. Dat zijn emoties die het leven prettig maken, die je ‘ver-rijken’, die zorgen voor verbinding met andere mensen. In de volksmond worden dit positieve emoties genoemd omdat ze prettig zijn om te voelen.

Het is de bedoeling dat je de juiste hoeveelheid emotie ervaart als dat nodig is. Als er een kleine aanleiding is, mag je een klein beetje boos worden. Als er een grote aanleiding is, is het ook de bedoeling dat je boosheid groter is. Soms zie je bij mensen dat ze bij een kleine aanleiding al verschrikkelijk boos worden. Of andersom: dat er eigenlijk een hele grote aanleiding is, maar dat ze niet of maar een klein beetje boos worden. Dat klopt dus niet, dat is niet in evenwicht. Het is net of de emotie boosheid dan veel te snel aan springt of helemaal niet aan gaat ( zoals je met een lichtschakelaar het licht aan of uit kunt doen). Maar eigenlijk dient er sprake te zijn van een dimmer waarmee je de hoeveel licht (of emotie in dit geval) kunt regelen. Door de emoties op te schonen, reset je de lichtschakelaar, zodat je gebruik kunt gaan maken van de dimmer.

Over het algemeen geldt: als je jezelf toestaat om de emotie te voelen en ervaren, leer je er van wat je er van moet leren. En dan is het klaar. Als je jezelf niet toestaat om de emotie te voelen en te ervaren, dan blijft die emotie maar opspelen. Dan blijft het voorval waardoor de emotie werd opgeroepen maar in je gedachten. En dan blijf je je maar slecht voelen. En omdat je niet geleerd hebt van de situatie, blijf je dezelfde fout maken. Of je gaat zo ontzettend overdreven je best doen, dat je daardoor andere fouten gaat maken. Dat gebeurt als je denkt “ik ben slecht” in plaats van “mijn gedrag was slecht”. En dan ga je misschien juist die dingen doen die bewijzen dat je slecht bent. Of je grijpt naar middelen om de nare gevoelens proberen niet te voelen.

Vraag:
Hoe kan je het beste omgaan met emoties?
1. Het doorvoelen van de emotie zodat het daarna over is
2. Het niet voelen van de emotie zodat je er heel lang mee bezig blijft en je je heel lang rot blijft voelen.
Zet een pijltje voor het goede antwoord

Hieronder lees je per emotie wat het nut is van die emotie. Zodat je beter begrijpt waarom die emotie in je leven komt als dat nodig is. Ook worden er per emotie meer woorden gegeven die deze emotie kunnen uitdrukken. Bij elke paarse emotie is een tegengestelde groene emotie aan gegeven, bijvoorbeeld nieuwsgierigheid (ga er naar toe en onderzoek het) is het tegenovergestelde van angst (ga er van weg, afblijven, dit is gevaarlijk).

Schaamte
Schaamte is een onaangenaam gevoel, dat je wilde dat je iets niet of anders had gedaan, of dat je ergens anders was. Schaamte vertelt je dat je iets verkeerds hebt gedaan. Iets fouts waardoor je schade hebt veroorzaakt.
Als je jezelf toestaat om de schaamte (of schuld, spijt) te voelen, dan wordt het in je systeem opgenomen. En dan zul je hetzelfde niet nog een keertje doen. En als het kan, dan zal je proberen de fout te herstellen of je excuses aan bieden.
Als je je niet toestaat om de schaamte volledig te voelen, dan blijf je je slecht voelen. Dan blijf je dezelfde fout steeds weer maken.
Spijt, berouw, wroeging, schuld, schaamte, vernedering.

Trots
Trots is het gevoel dat je hebt als je iets goeds hebt gedaan. Iets wat moeite kostte of iets waar moed voor nodig was of iets wat je voor iemand anders deed om te helpen. Dit gevoel geeft je energie om je talent, je vaardigheden, je kennis te gebruiken voor jezelf en voor anderen. Natuurlijk ga je niet alleen maar zitten genieten en zeggen hoe geweldig je bent: hierna ga je gewoon weer verder. Zoals een auto benzine nodig heeft om te kunnen rijden, zo heeft een mens positieve energie zoals trots nodig. Zodat we nog meer (en misschien wel nog beter) kunnen doen. En als dat wat je deed, het beste was wat je zou kunnen, dan zul je andere dingen vinden waar je mee bezig kan gaan.
Opgetogen, verheugd, trots, fier, prat, zelfingenomen, verwaand, arrogant



Zelfmedelijdenig
Zelfmedelijden is een verdriet gevoel als we iets naars of pijnlijks hebben meegemaakt, iets waar we zelf niets aan konden doen. Het is belangrijk om dit gevoel toe te staan. Als je voelt hoeveel pijn je dat doet, dan ben je bezig met wat je kan doen om zaken beter te laten verlopen. Mensen zeggen heel gemakkelijk dat je geen medelijden met jezelf moet hebben, maar het is juist belangrijk dat je dat wél kunt voelen. Als we het niet voelen, dan gaan die gevoelens niet weg. En dan leer je niet wat je moet doen om jezelf en anderen te weerhouden van pijnlijke ervaringen. Dat gevoel blijft je dan maar vertellen dat het pijnlijk was en dat het niet eerlijk was. Bedenk: gevoelens blijven alleen maar steeds terug komen als we ze voortdurend wegduwen.
Zelfmedelijden, zelfbeklag, zielig vinden

Dankbaar
Je voelt je dankbaar als je blij bent omdat iemand iets goeds voor je heeft gedaan. Of als er iets leuks of goeds gebeurt waar we niet zelf verantwoordelijk voor zijn. Iemand zegt iets aardigs over je talent of uiterlijk (waar je toevallig mee gezegend bent), of je krijgt een cadeautje voor je verjaardag. Je voelt het als je getuige bent van een mooie zonsondergang tijdens de vakantie, als je iets doet wat je leuk vindt om te doen, iets eet wat je lekker vindt en wat iemand anders voor jou heeft gemaakt. Je kan het ook voelen als je mensen ziet die niet hebben wat jij hebt of die niet zo gelukkig zijn als jij.
Dankbaar, erkentelijk, gezegend


Angst
Angst is een bang gevoel. Het laat je weten dat er gevaar dreigt. En daardoor wordt je alert. Angst geeft je de energie om te reageren op de manier die op dat moment het beste is. Op de plaats bevriezen, de dreiging aangaan door te vechten (met je vuisten of door taal te gebruiken) of door zo snel mogelijk te vluchten. Angst kondigt dus een naderend onheil aan waarbij de angst er voor zorgt dat je voorzorgs-maatregelen neemt zodat in de toekomst je veiligheid gegarandeerd is. Angst laat ons weten dat we fysiek in gevaar zijn maar laat ons ook weten dat we emotioneel in gevaar zijn (bijvoorbeeld bij het –dreigend- verlies van een belangrijke relatie, iemand waar je veel van houdt).
Ongerust, bezorgdheid, getob, bang, verschrikt,
bevreesd, angstaanjagend, paniek

Nieuwsgierigheid
Waar angst zegt: ”blijf weg, dit is gevaarlijk”, daar zegt nieuwsgierigheid: “ga er naar toe, dit is nuttig”. Als je lichaam en geest goed samenwerken, vind je het leuk om te leren. Het is belangrijk om een goede balans te hebben tussen voorspelbaarheid (waarbij alles hetzelfde blijft en je dus van te voren weet hoe iets gaat gebeuren) en het opdoen van nieuwe ervaringen (waarbij je dus niet weet wat er gaat gebeuren). Door een gezonde dosis nieuwe ervaringen op te doen, daag je jezelf uit om alles te doen wat binnen je vermogen ligt. Zo verbeter je op een creatieve manier je leefwereld.
Interesse, belangstelling, animo, nieuwsgierig, benieuwd,
weetgierig, opgetogen, opgewonden


Afkeer
Afkeer is het gevoel dat je iets erg afstotend, vies of vervelend vindt. Je walgt ervan, je hebt er een hekel aan. Als je ergens een afkeer van hebt, dan wil je er van weg. Je wilt het uitspugen als je het binnen hebt gekregen of je wilt er van wegblijven als je het in de verte ziet. Als je dit gevoel bij personen hebt, moet je dat gevoel niet willen negeren. Als je om gaat met iets of iemand weerzinwekkends, dan zul je net als hen worden en zullen de mensen afkeer voelen als jij in de buurt bent.
Verachting, minachting, geringschattend, neerkijken op,
afkeer, walging, hekel, aversie, antipathie

Genieten
Als je geniet wordt je aandacht gericht op prettige ervaringen in en om je heen. Als je van iets geniet, krijg je energie. Je lichaam, geest en ziel worden herschapen. Mooie uitzichten, prachtige geluiden, verrukkelijke smaak, plezierige aanraking, heerlijke geuren: die roepen allemaal genot op. Deze prettige gevoelens zorgen ervoor dat je de ervaring onthoudt. Het zorgt ervoor dat je dit nog een keer wil doen. En weet je dat je nog meer geniet als je dit gevoel met een ander kan delen?
Genieten, genot, plezier, vreugde, gelukzaligheid, wellust,
voldoening, verrukking, genoegen


Woede
Woede is een emotie van boosheid. Je voelt woede zodat je je kan beschermen tegen schade of verwonding. Het zorgt voor een energiestoot om terug te kunnen vechten als je jezelf (of een ander) moet verdedigen. Bijvoorbeeld als je gedwarsboomd of tegengewerkt wordt, als jouw territorium (privéruimte) betreden wordt, of als je grenzen overschreden worden. Woede zorgt ervoor dat je je verdedigt of dat je vecht voor iets wat belangrijk is voor jou. Als je de woede hebt ervaren en de energie fysiek (slaan, schoppen), verbaal (schelden, schreeuwen) of via je verbeelding (bedenken wat je allemaal had willen doen en zeggen) hebt losgelaten, dan voel je je niet meer boos. Je onderneemt de actie die nodig is (als dat mogelijk is). Als er niets aan gedaan kan worden, dan accepteer je dat. Sta je niet toe het gevoel te voelen of lukt het niet om je van de woede energie te bevrijden, dan blijft de woede hangen in je systeem.
Irritatie, frustratie, rancune, haatdragendheid, woede, haat, razernij, toorn

Liefde
Liefde is het gevoel dat je van iemand houdt of dat je iets heel erg fijn vindt. Gevoelens van liefde zorgen ervoor dat we bij mensen, dieren, zelfs onze aarde willen zijn en voor hen willen zorgen. Wat het ook precies is, het zorgt er in ieder geval voor dat we ons goed voelen. Alles en iedereen heeft liefde nodig. Zelfs planten groeien beter als ze liefde krijgen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat door liefde hersencellen beter groeien. Door liefde te geven en te ervaren worden we dus slimmer (naast dat het ons een fijn gevoel geeft). Het is niet goed om de energie van liefde binnen te houden, net zoals het niet goed is om angstige of verdrietige gevoelens in te houden. Een liefdevolle aanraking werkt kalmerend en troostend. Bedenk maar eens hoe fijn het is om een huisdier te aaien bijvoorbeeld.
Prettig, fijn, aardig vinden, genieten, genegenheid,
houden van, affectie, liefhebben, verliefd, love


Verdriet
Verdriet is een naar gevoel waardoor je soms moet huilen. Verdriet laat ons weten dat we iets of iemand verloren hebben die belangrijk was voor ons. Hoe belangrijker, hoe sterker het verdriet. Ons lichaam leert dat zij een deel van ons leven waren en dat het pijn doet om deze verbinding te verbreken. Tranen verzachten de pijn. Dan herinneren we ons de goede tijden die we samen hadden. Als we het verdriet iedere keer voelen als we iemand of iets verliezen, dan weten we dat dat kunnen gebeuren en zullen we ons niet inhouden om liefde te geven of te ontvangen. We zullen er voor zorgen dat we echt genieten van onze vrienden, familie en huisdieren. We waarderen ze en houden van ze terwijl ze er zijn, beseffend dat ze op een dag niet meer bij ons zullen zijn. Verdriet geeft ook aan dat we er de voorkeur aan geven dat alles hetzelfde blijft. Op die manier weten we namelijk waar we aan toe zijn en wat er gaat gebeuren. Dan kunnen we heel veel op de automatische piloot doen, zonder er over na te hoeven denken. Als er te veel veranderingen zijn, zijn onze hersenen en ons lichaam steeds bezig met het maken en verbreken van verbindingen en relaties. Dat kost ons veel te veel energie.
Teleurstelling, jammer, verdriet, smart, droefenis, treurig,
rouwig, hopeloos, leed, getreur, somber, depressie

Geliefd
Als er van ons gehouden wordt, weten we dat we belangrijk zijn. Hoe belangrijker we ons voelen, hoe meer energie we hebben om alle dingen te doen die we willen en moeten doen. Het zorgt ervoor dat we ons verbonden voelen met andere mensen. Dat we bij hen willen zijn, samen zijn, plezier maken. Als we ons geliefd voelen lijken dingen die moeilijk en lastig zijn minder moeilijk. Ons lichaam geneest sneller en we zijn gezonder. De huid is ons grootste gevoelsorgaan: een liefdevolle aanraking is net zo belangrijk als het zien van mooie uitzichten, het ruiken van heerlijke geuren of het proeven van iets heel lekkers. Er komt een liefdeshormoon (oxytocine) vrij als we voelen dat we geliefd zijn of op een liefdevolle manier worden aangeraakt. Hierdoor ontstaat er een gevoel van verbondenheid. Een liefdevolle aanraking werkt kalmerend. Liefdevolle woorden en blikken tonen ons hoe geliefd we zijn.
Raken, ontroeren, beroeren, zorg hebben voor, zorgen voor,
geliefd zijn, bewonderd worden, geadoreerd worden, bemind,
dierbaar, favoriet, geprezen, gezien, in trek, populair
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Frankme
Berichten: 26
Lid geworden op: do jun 08, 2017 15:12

Re: emoties

Bericht door Frankme » do jun 08, 2017 17:31

Wauw, heel erg goede inzichten! Als je me toestaat copy en paste ik dit om nog eens later goed door te lezen.
Waar stond EMDR ook alweer voor (ook voor anderen)?
<< :hart: >>
PB's altijd ok

Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 4690
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: emoties

Bericht door kleintje1980 » zo jun 18, 2017 10:18

Wat is EMDR?
Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring, zoals een ongeval, seksueel geweld of een geweldsincident. EMDR werd meer dan 25 jaar geleden voor het eerst beschreven door de Amerikaans psychologe Francine Shapiro. In de jaren daarna werd deze procedure verder uitgewerkt en ontwikkeld tot een volwaardige en effectieve therapeutische methode.

Waarvoor is EMDR bedoeld?
Bepaalde gebeurtenissen kunnen diep ingrijpen in het leven van mensen. Een groot deel van de getroffenen ‘verwerkt’ deze ervaringen op eigen kracht. Bij anderen ontwikkelen zich psychische klachten. Vaak gaat het om herinneringen aan de schokkende gebeurtenis die zich blijven opdringen, waaronder angstwekkende beelden (herbelevingen, flashbacks) en nachtmerries. Andere klachten die vaak voorkomen zijn schrik- en vermijdingsreacties. Men spreekt dan meestal van een ‘posttraumatische stress-stoornis’ (PTSS). EMDR is bedoeld voor de behandeling van mensen met PTSS en andere traumagerelateerde angstklachten. Dit zijn klachten die zijn ontstaan als direct gevolg van een concrete, akelige gebeurtenis, waarbij het denken eraan nog steeds een emotionele reactie oproept.
Werkt EMDR?
Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van EMDR. Uit de resultaten blijkt dat cliënten goed op EMDR reageren. EMDR is een kortdurende geprotocolleerde therapievorm. Als het gaat om een trauma na een éénmalige ingrijpende gebeurtenis, dan zijn mensen vaak al na enkele zittingen in staat om hun dagelijkse bezigheden weer op te pakken. Bij mensen die langdurig trauma hebben meegemaakt en bij complexere problematiek duurt de behandeling langer.
Hoe weet je of EMDR kan worden toegepast?
In het begin van de EMDR-therapie zal er uitgebreid aandacht worden besteed aan de oorzaak en achtergrond van de klachten. Daarnaast wordt er een taxatie gemaakt van een aantal individuele kenmerken, waaronder de persoonlijke draagkracht en de last die men van de klachten ondervindt. Hieruit zal blijken of een gerichte traumabehandeling op dat moment nodig is, en of daarvoor EMDR kan worden gebruikt.
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for

Plaats reactie