Inbewaringstelling of Rechterlijke Machtiging

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Nick

Inbewaringstelling of Rechterlijke Machtiging

Bericht door Nick »

Mijn ex-vrouw kan toch niet zomaar een RM of IBS regelen? Daarvoor moeten ze toch ook het gesprek met mij aangaan?

Nick
Gebruikersavatar
Gatita
Moderator
Berichten: 3457
Lid geworden op: do jul 21, 2016 21:43

Re: RM of IBS

Bericht door Gatita »

Ligt er beetje aan...
Tegenwoordig zijn ze lastig maar als ze constateren dat je echt gevaar vormt (zowel jezelf als andere) kan dat inderdaad wel gebeuren. Gezien je zegt dat je ex partner psycholoog is weet ik dus niet in hoeverre zij eventueel 'vaart' achter zoiets kan zetten.

MAAR er is op dit moment een groot tekort aan ruimte begreep ik bij vele plekken dat ik mij afvraag hoe snel het dus in werking gaat en je dus niet gewoon weer op een wachtlijst komt (in jou geval, genoeg tijd..)
Het blijft echter een lastige situatie omdat in Nederland het ontnemen (vooral bij volwassenen) van recht bij een persoon niet zomaar kan.


(Maar een gesprek met jou aan is trouwens in dit geval echt niet noodzakelijk.. slechts om te constateren of hoe nodig is, maar niet of je het wilt.)

<"Voel niets, zeg niets, vraag niets, verwacht niets, krijg niets">
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: RM of IBS

Bericht door kleintje1980 »

een rm kan ze volgens mij wel voor je aan vragen want als jij dreigt jezelf wat aan te doen dan ben je een gevaar voor jezelf en geloof dat je een rm ook kan krijgen als je een gevaar voor jezelf bent..
en er zal denk ik wel een onafhankelijk iemand aan te pas moeten komen om het te beslissen een rechter volgens mij zelfs maar iedereen kan een rm aanvragen heb het even voor je opgezocht hoe het zit.

voor een ibs is het dit :

Iedereen kan een ibs-procedure opstarten. In de praktijk zijn het vaak mensen in de omgeving van een cliënt (buren, familie of voorbijgangers) die de politie waarschuwen als hij erg in de war is. De politie beoordeelt of de cliënt geestelijk verward is, of dat hij zich 'gewoon' agressief of crimineel gedraagt. Bij geestelijke verwardheid schakelt de politie de crisisdienst van de GGZ in.

Beoordeling door een arts


De dienstdoende arts (meestal psychiater) van de acute dienst beoordeelt de cliënt op de plaats waar hij is, bijvoorbeeld op het politiebureau. Vindt de arts een ibs nodig, dan vult hij een geneeskundige verklaring in.

en voor een rm

De officier van justitie start een rechterlijke machtiging (rm)-procedure op verzoek van een arts of directbetrokkene. De rechter beslist over de rm.


Verzoek

De officier van justitie start de procedure voor een rm. In de wet staat welke betrokkenen hem kunnen vragen om dit te doen: ouders, echtgenoot, broers, zussen, opa, oma, kinderen, voogd, curator of mentor. De officier kan ook zelf een procedure starten.
In de praktijk is het vaak de behandelaar of de geneesheer-directeur die de officier vraagt om een procedure te starten.

Geneeskundige verklaring

De officier van justitie heeft een geneeskundige verklaring nodig. Deze verklaring moet recent genoeg zijn om informatie te geven over de huidige situatie. De verklaring mag daarom niet veel ouder zijn dan een paar dagen. Verder moet de verklaring gemaakt worden door een onafhankelijke psychiater of de geneesheer-directeur van een instelling met Bopz-erkenning. Deze arts onderzoekt de cliënt en beantwoordt de volgende vragen:
Is er sprake van gevaar?
Wordt het gevaar veroorzaakt door een stoornis van de geestesvermogens?
Is een opname in een ziekenhuis de enige manier om het gevaar af te wenden?

De arts stelt de geneeskundige verklaring op als hij deze vragen met JA beantwoordt en als hij ziet dat de cliënt geen opname wil. Hij stuurt de verklaring naar de officier van justitie.

Officier van justitie


De officier van justitie bekijkt de geneeskundige verklaring. Als hij een opname ook nodig vindt, stuurt hij de papieren naar de rechter.

Rechter

De rechter komt met de cliënt praten. Hij beantwoordt daarbij dezelfde vragen als de psychiater. De cliënt krijgt een advocaat toegewezen. De rechter kan ook met mensen in de omgeving van de cliënt praten, zoals familieleden.
De rechter beslist of een rm nodig is. Zo ja, dan volgt opname in de instelling.
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: RM of IBS

Bericht door Hope »

We hebben hier op het forum al vaker de vraag gehad wat de criteria zijn voor een gedwongen opname.
Deze vraag hebben we al eens voorgelegd aan de forum-psycholoog.
Haar antwoord staat hier viewtopic.php?f=74&t=11172
Misschien dat je daar wat duidelijkheid uit kunt halen
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Gebruikersavatar
Gatita
Moderator
Berichten: 3457
Lid geworden op: do jul 21, 2016 21:43

Re: RM of IBS

Bericht door Gatita »

De politie beoordeelt of de cliënt geestelijk verward is, of dat hij zich 'gewoon' agressief of crimineel gedraagt. Bij geestelijke verwardheid schakelt de politie de crisisdienst van de GGZ in.

Kan ik hier uit persoonlijke ervaring aan toe voegen dat de crisisdienst dan zelfs alsnog kan weigeren hoor en niet direct tot opname over gaat :roll: (wat gelukkig in mijn voordeel was...)

<"Voel niets, zeg niets, vraag niets, verwacht niets, krijg niets">
Cornflower
Berichten: 120
Lid geworden op: zo jan 03, 2016 21:43

Re: RM of IBS

Bericht door Cornflower »

Dan moet je het wel bont maken ik weet wel dat iedereen dat voor je aan kan vragen zelfs je buurman das in theorie dan maar of het in de praktijk ook zo werkt.
Lees wel dat ze je ex is klinkt meer als een geval treiteren sterkte ermee wat vreselijk voor je.
Plaats reactie