Medicatie bij autisme: Abilify

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Medicatie bij autisme: Abilify

Bericht door Lorraine »

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag, waarvan ik dacht dat ik die maar het best in dit subforum zou kunnen stellen. Namelijk: zoals ik verteld heb, heb ik ASS (een autismespectrumstoornis, een vorm van autisme dus). Hier heb ik heel veel last van. Met name het omgaan met prikkels vind ik heel moeilijk.
Daarom ga ik hoogstwaarschijnlijk starten met Abilify. Is er hier iemand die ervaring heeft met dit medicijn? En zo ja, was dat positief of negatief? Alvast heel erg bedankt voor de reacties!! :zwaai1:
suzie
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 21, 2018 19:18

Re: Abilify

Bericht door suzie »

heb er nog nooit van gehoord moet ik zeggen maar ben wel erg benieuwd
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

suzie schreef: ma jun 25, 2018 23:42 heb er nog nooit van gehoord moet ik zeggen maar ben wel erg benieuwd
Abilify is een antipsychotica. Ik ben zelf niet psychotisch, en ik lijd ook niet aan wanen. Maar mijn arts heeft me verteld, dat het in lichtere doseringen kan helpen als 'filter' tegen prikkels. Hier een link waarin alles wordt uitgelegd over Abilify: https://www.apotheek.nl/medicijnen/arip ... ct=abilify
Pietje
Berichten: 2421
Lid geworden op: do dec 07, 2017 16:58

Re: Abilify

Bericht door Pietje »

Ik heb het gebruikt, voor mij deed het zelfs in hoge dosis niets maar dit verschilt per persoon.
Succes!
Scratching at the surface but the bottoms where I'm at ▪▪▪ Hello darkness my old friend ▪▪▪ you can't see my tears in the rain
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Abilify

Bericht door Hope »

Ik heb het gebruikt voor psychotische klachten en vond het het tot nu toe enige voor mij werkende anti psychoticum zonder nare bijwerkingen.

Een heel fijn middel dus voor mij
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Hallo iedereen,

Ik slik nu dus een tijdje (ik weet eerlijk gezegd niet hoe lang) de Abilify.
In het begin had ik veel last van bijwerkingen, zoals een rusteloos gevoel en rusteloze benen. Daardoor sliep ik ook heel slecht. Dit is, vreemd genoeg, wel weer verdwenen.
In het begin hielp het niks voor mij. Toen werd de dosis opgehoogd. Het medicijn heeft toen een hele korte periode effect gehad, dat was geweldig! Weg waren mijn dwanggedachten e.d.!!!
Maar nu zijn die erg genoeg weer terug. De stemmingswisselingen blijven gelukkig wel weg. Maar ik kan het eerlijk gezegd niet accepteren dat het eerste effect weg is... :cry:
Pietje
Berichten: 2421
Lid geworden op: do dec 07, 2017 16:58

Re: Abilify

Bericht door Pietje »

Misschien even je spiegel laten controleren. Dat het eerst iets deed bied in elk geval wat hoop.

De rusteloze benen en zo herken ik er wel van. Dat had ik ook zo erg bij de seroquel
Scratching at the surface but the bottoms where I'm at ▪▪▪ Hello darkness my old friend ▪▪▪ you can't see my tears in the rain
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Ik ga binnenkort starten met Dipiperon, omdat de Abilify voor mij niet helpt. Zijn er ervaringen hier met dit middel?
Gebruikersavatar
Creature
Berichten: 624
Lid geworden op: zo sep 30, 2018 16:53

Re: Abilify

Bericht door Creature »

Ik heb net even gekeken op apotheek.nl voor de bijwerkingen van dat middel. Want ik ben eigenlijk ook op zoek naar een prikkeldempend middel tegen onrust en andere symptomen van autisme etc.. (en eventueel dwanggedachten). En ik vond de bijwerkingen van Seroquel en Olanzapine zo heftig. (heb ik al gebruikt in verleden, erg last van de bijwerkingen). Want veel mensen gebruiken dat met autisme. Maar ook Abilify hebben ze mij wel voorgesteld (heb ik ook al gebruikt in het verleden en weer gestopt vanwege de vele bijwerkingen). Maar ik vond de bijwerkingen bij dat middel wat jij nu zegt wel meevallen. Dus die ga ik meenemen in mijn komende gesprek met de psychiater! (Wel pas over 2 weken op z'n vroegst). Dit middel heb ik zelf nog niet eerder gebruikt, dus kan er niks over zeggen helaas. Maar ik ben benieuwd als jij ermee gestart bent of je dan ook ervaringen wilt delen.
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Creature schreef: di jul 14, 2020 20:06 Dit middel heb ik zelf nog niet eerder gebruikt, dus kan er niks over zeggen helaas. Maar ik ben benieuwd als jij ermee gestart bent of je dan ook ervaringen wilt delen.
Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte over de Dipiperon! Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het gaat bevallen, en ik hoop met heel mijn hart dat het werkt.
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Abilify

Bericht door Hope »

Waarom kiezen jullie hier voor en niet voor Haldol?
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Gebruikersavatar
Creature
Berichten: 624
Lid geworden op: zo sep 30, 2018 16:53

Re: Abilify

Bericht door Creature »

Haldol lijkt me meteen zo'n heftig paardenmiddel. Tenminste wat ik er altijd over hoor. En volgens mij zijn daarvan de bijwerkingen ook wel behoorlijk heftig. Ik ken veel mensen die het gebruiken en dat was 9 van de 10 keer voor psychoses. Een enkele keer voor onrust. Wat ik ervan begreep, was dat het nogal een ingrijpend middel was. Daarom dat ik liever eerst middelen probeer die voor mijn gevoel minder 'ingrijpend' zijn. Maar misschien hebben die anderen daarmee ook wel een verkeerd beeld geschetst van de Haldol, dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Abilify

Bericht door Hope »

Ik heb een tijd haldol gebruikt enige bijwerking die ik merkte was sufheid maar die herft dipiperon ook als ik het zo lees en haldol is volgens mij niet zo'n paardenmiddel hoor. Is juist heel nauwkeurig en laag te doseren
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Hope schreef: di jul 14, 2020 22:43 Waarom kiezen jullie hier voor en niet voor Haldol?
Ik heb maar gewoon gekozen voor de opties die mijn AVG-arts mij voorlegde. Dat leek mij het verstandigst.
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Ik ben sinds gisteravond gestart met de Dipiperon. De bedoeling is dat het per vijf dagen wordt opgehoogd (dus ik begin met 2x daags 2 druppels, over een dag of 4 2x daags 5 druppels enz). Uiteindelijk zit ik 31 juli op 20 druppels per dag (10 's ochtends en 10 's avonds). Er is tot nu toe één ding gebeurd: ik heb 's middags moeten overgeven. Dat schijnt ook een bijwerking te kunnen zijn van dit medicijn. Het is een onsmakelijk iets, maar toch wel belangrijk omdat ik jullie moet vertellen hoe het bevalt. Oké, ik hou jullie op de hoogte over de Dipiperon!
Plaats reactie