Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

hupeldepup

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door hupeldepup »

2 dingen

1e dit toppic gaat naar mij idee af van de oorsprokelijke vraag.
2e bij mij is verteld dat de medictie die ik probeerde was om te zorgen dat ik minder ging malen zodat ik daarna de boel
zelf weer op een rij kon zetten.
Als dit voor sommige mensen zo tijdelijk of voor lange duur werkt wat is dan het probleem?
medicatie moet natuurlijk niet als een heiligmaken doel worden gezien maar dat ben ik zelf nog niet tegen gekomen.
Nod87

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door Nod87 »

Het probleem bij mij ligt een beetje in het feit van sinds ik een psychiater bezoek worden al mijn problemen opgelost met slik dit en dat en zo wil ik het niet. Sinds ik nieuwe medicijnen slik een antipsychotica is mijn leven alleen maar naar beneden gegaan, dat was juist niet de bedoeling. Wel is het zo dat mijn leven helaas afhankelijk is van een anti depressiva, zonder dit word mijn leven vol met hyperventilatie aanvallen een hel, dus dat moet maar, echter om voor elk probleem iets chemisch te moeten gaan slikken dan word het wel snel heel erg afhankelijk van allemaal pillen.

Slik ik te veel van die anti depressiva word ik er alleen maar depressiever op, maarja soms is logica ver te zoeken in medicijnen. Al ben ik natuurlijk wel blij dat ze bestaan echter heb ik vaker met psychiaters te maken gehad en dan word eigenlijk alleen het medicijn papiertje er bij gehaald en meer niet, zo van slik dit en het is klaar en tot ziens.
gast129

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door gast129 »

Niets schreef:Ik ben het niet helemaal met iedereen eens. Ik slik zelf al jaren medicatie. Anti-depressiva, anti-psychotica en benzo's voor zo nodig.

En ik kan niet zonder. Is simpelweg niet mogelijk. Ik wilde af van al die pillen, vooral vanwege de bijwerkingen. Eerst zijn we gaan proberen min anti-depressiva af te bouwen. Binnen twee weken zat ik weer diep in een depressie, kon alleen nog maar negatief denken en wilde helemaal niets meer...
Dat onderbouwt mijn stelling. Keuze tussen een leven wat grijs is met medicijnen of een zwart leven zonder medicijnen. Let er wel op dat als je lang slikt je er inderdaad niet makkelijk meer vanaf komt. Of de oorzaak ligt in het afbouwen van ad of de terugkeer van depressie daar zijn de meningen verdeeld over. Wel valt het me op dat mensen die er nooit persoonlijk mee te maken hebben gehad, wel heel licht oordelen over medicijn gebruik. Ik denk hierbij bv aan Trudy Dehue en Healy. Hun mening is zelfs gevaarlijk, maar eer dat dat uit komt zijn we weer een paar jaar en paar doden verder. Helaas hebben dit soort figuren ook invloed op het regeringsbeleid. Als je prof. voor je naam hebt staan wordt er nu eenmaal eerder naar je geluisterd. Dit alles zou je kunnen nakijken in een Zembla aflevering 'de piekerpil'. In deze aflevering wordt een case gemaakt dat teveel mensen ad slikken. Echter dat gaat dus voorbij aan het feit dat een hele hoop mensen niet meer zouden leven zonder deze medicijnen. Zembla maakt dan ook vaak heel eenzijdige documentaires en nodigt weinig mensen uit om het beeld te nuanceren. Wat dat betreft laat een boek als 'de prozac monologen' meer verschillende opinies aan het woord.

Edit: kleine omdraaing.
Angel

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door Angel »

Een persoon die naar me luistert en die ik kan vertrouwen en die samen een oplossing zoeken voor mijn problemen. (voor zo ver, dat mogelijk is)
Martine

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door Martine »

Ieder zn ding hoor, mij maakt het niet uit, pillen, praten, mediteren of tarot kaarten leggen, je kunt het allemaal proberen. Ik heb zelf van alles geprobeerd, eerst praten, maar ik durfde niet te zeggen wat me dwarszat. Toen ik dat wel deed, reageerde men zo heftig op wat ik vertelde, dat ze me pillen gaven, en vertelden dat alles wat ik zei een waan was, en dat ik ziek was, en dat altijd al geweest.

Nou, dus ik aan die pillen. Niet veel, niet zwaar, iets tegen psychose. Ik was eigenlijk wel opgelucht dat alles wat me dwarszat gewoon niet bestond, dus ik ging lekker in mn stoel zitten ontspannen. Heerlijk zat ik te genieten van de rust die ik eindelijk had gevonden. Ik hoorde prachtige muziek, en ik bedacht me dat ook, dus in mijn hoofd hoorde ik mijzelf heel tevreden en gelukkig zeggen "wat een mooie muziek". "Wat fijn dat ik naar mooie muziek luister", was de volgende gedachte. Momenten verstreken, en tijd ging voorbij, maar dat was okeeey..... Want alles wat ik hoefde te doen was daar te zijn, en alles was zo rustig. Zo fijn. Die muziek, merkte ik, stopte af en toe, en ging dan weer verder. Ook dat, bedacht ik me, was goed. Ik kon werkelijk alles nemen zoals het kwam. Ik kon onbewogen waarnemen. Mijn lichaam bleef op die stoel zitten, en het was warm, en ontspannen. De muziek kon naar me toe komen, en naar binnen gaan, en ik kon er naar luisteren, zonder erdoor te veranderen. Nou denken jullie misschien, wat een ongelovelijke lariekoek, en dat is het ook, maar die ervaring heeft me wel opgeleverd, dat ik nu weet dat ik steeds 'bewogen' wordt, door dingen, en overgenomen. Mijn bewustzijn wordt bijna de hele tijd overgenomen door gedachten, en ik heb slecht nieuws voor iedereen : dat is tamelijk normaal voor mensen, en het is heel lastig om te ervaren wat er gebeurd als de gedachten in rust komen.

Nou ja, die muziek ging door, en na een poos zag ik een gedachte voorbij drijven die ik heel interessant vond. Ik "zag dat ik dacht" : "wat mooi! Die muziek komt uit mijn telefoon"... En in mijn gedachten zag ik die telefoon daar liggen. Hij trilde op de tafel, en ik bedacht me dat ik eigenlijk wel mogelijk misschien, eventueel actie moest ondernemen, want de telefoon kon van de tafel vallen door het trillen. Ik kon voorwaarts met mijn gedachten gaan, en daaruit besluiten op te staan en de telefoon te pakken, of ik kon besluiten niks te doen, de telefoon te laten vallen, en zou dat dan erg zijn ? Maar in plaats daarvan liet ik al die gedachten weer los, en ging op een dieper niveau kijken naar het probleem, nl. de oorzaak van dat de telefoon muziek maakte en trilde. Kon ik niet iets doen vanuit mijn stoel dat degene die mij belde zou stoppen met bellen ? Pas toen besefte ik dat mijn telefoon echt ging. Dat de muziek waar ik naar geluisterd had, mijn beltoon was, niet eens muziek was maar een tringel, en dat al die tijd, vele halve uren, in werkelijkheid maar heel even geweest kan zijn.

Er kwam nog een gedachte voorbijdrijven dat ik kon opnemen, en dat een tringelende telefoon betekend dat iemand je belt, en ik weet nog dat ik me even afvroeg wie dat zou kunnen zijn, en of ik zou willen opnemen. Maar de ontdekking dat het een telefoon was, startte zoveel gedachten dat ik niet meer in diepe ontspanning kon blijven, en weer meegenomen werd. Jammer. Ik heb toen ook een hele nacht intens genoten van mijn tv, en 'sochtends bedacht ik me pas dat ik al uren naar het testbeeld zat te staren, hilarisch.

Achteraf denk ik niet dat ik echt schizofreen ben, wat ze zeiden. Maar goed, helemaal okay is het ook niet. Tenminste, ik ben niet gelukkig, en ik wil dood. Ik ben toen gestopt met die pillen omdat ik bang was dat er misschien heel plotseling iets kon gebeuren, en ik dan niet alert kon reageren. Ik bedoel maar, als iemand je wil aanvallen, en op je afkomt, dat je dan gaat bedenken dat het zo fijn is dat je kunt waarnemen dat het geweer mooi glinstert in de zon, en dat je je verwonderd over het enorme inzicht dat je kunt zien wie het is die op je afkomt stormen.

Nu zou ik wel weer zo'n pil willen. Dat alles zo mooi is, ik mis dat zo. Die gedachten, ik heb het geprobeerd met meditatie, maar no way is dat hetzelfde. Ook niet na 2 jaar intensief oefenen. Van gesprekken ben ik nog nooit rustig geworden, hooguit van troosten.
Cavia
Berichten: 188
Lid geworden op: zo mar 04, 2018 15:20

Re: Wat kun je verwachten als je hulp zoekt..

Bericht door Cavia »

Hey allemaal,

Terug kerenend op de vraag wat je kan verwachten en mijn persoonlijke ervaringen.
Mijn ervaringen zijn negatief en eigenlijk vind ik nergens hulp, de hulpverleners wijzen mij vaak af.

Maar er zijn ook goede hulpverleners het is alleen goed zoeken.

Groetjes Cavia
Plaats reactie