Ik zoek uitleg over borderline

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
DyingInside

Ik zoek uitleg over borderline

Bericht door DyingInside »

Hallo allemaal,

Ik ben een tijdje geleden te weten gekomen dat mijn papa borderline heeft.
Ik weet eigenlijk niets hierover, alles op het internet is zo vaag uitgelegd.
Kan me iemand misschien vertellen wat borderline precies is? Wat er zich in het hoofd van iemand met borderline heeft afspeelt? Hoe hij zich voelt? En hoe ik het best met hem kan omgaan?

Als er iemand met borderline of iemand die er veel over weet hierop zou kunnen reageren,
Je zou mij er een groot plezier mee doen!

Alvast bedankt
Groetjes,
DyingInside
DigitalEin

Re: Ik zoek uitleg over borderline

Bericht door DigitalEin »

DyingInside schreef:Hallo allemaal,

Ik ben een tijdje geleden te weten gekomen dat mijn papa borderline heeft.
Ik weet eigenlijk niets hierover, alles op het internet is zo vaag uitgelegd.
Kan me iemand misschien vertellen wat borderline precies is? Wat er zich in het hoofd van iemand met borderline heeft afspeelt? Hoe hij zich voelt? En hoe ik het best met hem kan omgaan?
Het komt in het principe hier op neer:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... s-bps.html

Huh, ik had al eerder hier onderzoek naar gedaan, en hoe meer ik er van lees, hoe meer het mij beschrijft...
Dus van een persoonlijk perspectief, zou ik zeggen dat luisteren, begrip geven, en de persoon ondersteunen de beste dingen zijn die je kan doen.
Het probleem hiermee is dat je soms erg veel geduld nodig hebt, gezien zelfs als je denkt dat alles ok is, kan het soms in een klap overslaan en lijkt alles weer super negatief. En wellicht vind je dit prima de eerste paar keer, maar over de loop van meerdere jaren, kan het een behoorlijke tol eisen op een persoon--- wat het dus belangrijk maakt dat jij niet de enigste persoon zal zijn die hem ondersteunt.
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Ik zoek uitleg over borderline

Bericht door Hope »

@ DigitalEin: Wat een nare website. Mensen met Borderline worden afgeschilderd als impulsieve manipulatieve Borderliners zonder empathisch vermogen. Ik voel me bijna beledigd :oops:

@ DyingInside: Ik heb zelf Borderline en volg al ruim zeven jaar therapie daarvoor. Ik hoop dat ik een beetje duidelijkheid kan scheppen :)

Borderline is een EmotieRegulatieStoornis. Dat wil zeggen dat emoties sneller komen, heftiger zijn en langer blijven hangen. Hoe dat zich uit is eigenlijk per persoon verschillend. Er zijn een aantal kenmerken waaraan je moet voldoen om het stempeltje Borderline te krijgen:

1.Iemand met borderline-persoonlijkheidsstoornis heeft vaak een laag gevoel van eigenwaarde.
A.Het lage gevoel van eigenwaarde leidt soms tot zelfbeschadigend gedrag (automutilatie, bijvoorbeeld zichzelf bewust snijden of branden), soms ook in combinatie met manipulatie.
B.Sommige borderline-patiënten proberen hun onzekerheid daarentegen te overschreeuwen door provocerend gedrag.

2.Een borderlinepatiënt heeft vaak een sterke neiging tot extreme (voor)oordelen. Bijvoorbeeld: in relaties met vrienden en/of partner is het vaak alles of niets – vaak eerst alles, en daarna plotseling niets.

3.Soms treedt er dissociatie op: mensen met borderline kunnen af en toe weg zijn, voor een bepaalde tijd niet meer in de realiteit. Het lijkt dan alsof zij zichzelf in een film zien acteren. Dissociatie is een vluchtmechanisme om de emoties onder controle te houden. Het treedt meestal op als de stress te veel wordt.

4.Veel mensen met borderline leven met de angst om verlaten te worden.

5.Zelfs in een groep mensen kunnen mensen met borderline zich eenzaam voelen.

6.Borderline-persoonlijkheidsstoornissen (BPS)kunnen ook samengaan met kortdurende psychoses (enige uren tot een aantal dagen).

Borderline ontstaat door zogenaamde emotionele kwetsbaarheid. De meeste mensen met borderline zijn erg gevoelig, in combinatie met een omgeving die daar niet goed mee om gaat. Wat wil zeggen dat niet alle gevoelige mensen Borderline krijgen, als er niets gebeurt in je leven om dat te trigeeren ontwikkel je de stoornis niet, maar dat gevoeligheid wel de basis is voor het ontstaan van de stoornis.

Als ik kijk naar mezelf, ik was een heel gevoelig kind in een omgeving die van mij eiste dat ik geen emoties had en die mijn zelfbeeld aantastte. Daardoor is mijn gevoeligheid doorgegroeid naar Borderline.

Het vooroordeel is dat mensen met Borderline manipuleren, geweldadig zijn en alles overschreeuwen. In werkelijkheid hoeft dit totaal niet zo te zijn. Je hebt net als bij mensen zonder stoornis, introverte en extraverte Borderline patienten.

Maakt dit het iets duidelijker?

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

Ik ben ook wel benieuwd waar jij tegenaan loopt in het gedrag van je vader....
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
DyingInside

Re: Ik zoek uitleg over borderline

Bericht door DyingInside »

Bedankt voor de reactie, ik ben er zeker al iets mee!

Hoe ik mijn vader zie is moeilijk uit te leggen, omdat ik eigenlijk geen beeld heb.
Ik kan hem zo ongelofelijk moeilijk inschatten ... Als iemand me zou vragen 'geef mij enkele persoonlijke eigenschappen van je vader' dan zou ik niet weten wat ik moe antwoorden.
Het is heel verwarrend eigenlijk.

Met periodes hoor ik niks meer van hem dan lijkt hij wel verdwenen en dan staat hij ineens voor mijn deur en wilt hij mij constant zien, stuurt hij veel berichten, belt hij zeker tot 3 keer per dag.
Dit vind ik soms wel moeilijk omdat ik niet begrijp waarom hij zo van de ene op de andere dag kan veranderen.

Mijn papa kan ook enorm impulsief reageren zoals mij ineens opbellen en beginnen te schreeuwen terwijl ik eigenlijk niet veel verkeerd gedaan heb. Hij heeft ook momenten dat hij overdreven bezorgd is, dan krijg ik wel om het uur een bericht 'is alles ok?'

Wat ik wel weet is dat mijn papa heel sociaal is, hij heeft veel vrienden.
Wat ik ook vind is dat mijn papa precies geen grenzen heeft op het gebied van geld,seks en alcohol. Mijn mama heeft hij bedrogen en erna is hij weg gegaan (dit is al 16 jaar geleden) hij kan eigenlijk geen enkele relatie behouden. En 1 pintje worden er meestal 10 fz. Ook met geld kan hij soms gooien vind ik.

Wat ik eigenlijk het ergste vind is dat mijn vader altijd denkt dat ik kwaad ben op hem en dat hij een slechte vader is... Terwijl dat helemaal niet waar is! Al zeg ik hem dat hij zo niet mag denken, blijft hij dit toch doen.

Hij heeft ook enorm veel bevestiging nodig op alle gebieden. ( of dat hemd hem wel staat, of hij wel goed genoeg is,..)

Waar ik me zorgen om maak is dat ik lees dat mensen met borderline vaak met zelfmoordgedachten rondlopen en dat ze aan zelfverminking doen.
Hangt dit van persoon tot persoon af of is dat altijd zo?
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Ik zoek uitleg over borderline

Bericht door Hope »

Dat hangt helemaal van de persoon af. Ik ken genoeg mensen met Borderline die zichzelf niet beschadigen of aan zelfmoord denken. Ik ken er ook die dat wel doen.

Misschien zou je het gewoon eerlijk aan je vader kunnen vragen? Hij zal je vast gerust willen stellen en antwoord willen geven op je vragen ;)

Dat is het lastige, iedereen met Borderline is verschillend. Je kunt niet zeggen diegene zal altijd dit of dat doen of je moet er zo en zo mee omgaan. Wat voor de een werkt, kan voor de ander juist tegenwerken. Waar de een vooral last heeft van, zoals jij schrijft impulsiviteit, zal de ander misschien juist heel destructief zijn.

Dus ik zou echt proberen er met hem over in gesprek te gaan als dat kan!
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Plaats reactie