Kabinet wil maatregelen tegen stijgend aantal zelfmoorden jongeren

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Kabinet wil maatregelen tegen stijgend aantal zelfmoorden jongeren

Bericht door Lorraine »

Staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid) gaat kritisch kijken naar de oorzaak van het gestegen aantal zelfdodingen in Nederland. Vorig jaar maakten 1917 mensen een einde aan hun leven, 23 meer dan in 2016. Vooral onder tieners constateert het CBS een opvallende toename.

Blokhuis wil weten wat de oorzaak is van de stijging en of er sprake is van een eenmalige piek of dat er iets anders aan de hand is. Hij praat hier volgende week over met onder meer stichting 113 Zelfmoordpreventie en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Volgens de bewindsman onderstreept de toename '"de noodzaak van het beleid van dit kabinet om extra in te zetten op suïcidepreventie". Er gaat bijvoorbeeld extra geld naar 113.

Vooral het aantal zelfdodingen onder mensen tussen de tien en dertig jaar is in 2017 flink gestegen. Een kwart van de sterfgevallen in deze groep betreft zelfdoding, maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag bekend. Er overlijden relatief weinig mensen van tien tot dertig jaar. In 2017 betrof dit 0,7 procent van het totale aantal overledenen, blijkt uit de cijfers van het CBS.
Kanker en hartziekten

Er overleden 81 tieners door zelfdoding; in 2016 lag dit aantal nog op 48. Tussen 1971 en 2016 lag het aantal nooit boven de 58 jongeren per jaar.

In de leeftijdsgroep tien tot dertig jaar komt zelfdoding vaker voor dan overlijden door kanker (15 procent), verkeersongevallen op de weg (10 procent) of hart- en vaatziekten (5 procent).

Drenthe

Het CBS heeft geen onderzoek gedaan naar de oorzaak van deze stijging. In de provincies Drenthe en Zeeland komt zelfdoding relatief het meest voor, aldus een woordvoerder van het CBS in het Radio 1 Journaal.

Bij mensen van dertig tot zestig jaar is zelfdoding, na kanker en hart- en vaatziekten, de meest voorkomende doodsoorzaak. Vanaf zestig jaar krijgen de natuurlijke doodsoorzaken de overhand en neemt de sterfte door zelfdoding steeds verder af.

Symptomen

Er zijn aanwijzingen waaraan je kan merken dat iemand mogelijk denkt aan zelfdoding, vertelt psychiater Jan Mokkenstorm in de Dit wordt het nieuws-podcast van NU.nl. "Mensen die hierover denken tasten soms af of ze voor gek worden gehouden of worden uitgelachen als ze iets vertellen over suïcide."

"Stemmingswisselingen, gevaarlijk gedrag op de weg, depressie, moe of stress kunnen soms signalen zijn", aldus Mokkenstorm. Als buitenstaander kan het volgens hem al helpen om zonder oordeel te vragen naar hoe iemand zich voelt.

Wil je praten over zelfmoord, ga dan naar 113.nl of bel met de hulplijn voor Zelfmoordpreventie: 0900-0113.

Bron: www.nu.nl
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: Kabinet wil maatregelen tegen stijgend aantal zelfmoorden jongeren

Bericht door kleintje1980 »

wat wil het kabinet er aan gaan doen ? ze bezuinigen net alles weg.. voor alles en iedereen omdat de zorg naar de gemeentes moet en dat er minder bedden komen in de psychische gezondheidszorg.. en dan zeggen ze dat er meer hulp moet komen voor het stijgende aantal zelfmoorden onder jongeren.. sorry dat vind ik een beetje heel erg krom.. eerst alles weg bezuinigen en als ze dan met de neus op de feiten worden gedrukt dan is het ineens van ja we hadden het toch anders moeten doen.. nou sorry over 10 jaar is het aantal nog hoger.. want heel veel jongeren durven niet eens uit schaamte naar hulpverlenining toe te stappen omdat ze niet onder willen doen voor de maatschappij.. en nederland is ondertussen hard op weg om een 24 uurs maatschapij te worden als je het mij vraagt.. waar dit soort dingen alleen maar een grotere taboe worden..
en dan kunnen ze er nu een heel groot iets van maken van ja je moet er over praten maar over 1 of 2 jaar is het allemaal weer anders en dan zijn we het weer vergeten.. en is het weer een taboe.. en is de hype weer afgenomen.. zo gezegd..
niet dat ik zelfmoord plegen een hype noem.. maar wel hoe er nu over gepraat wordt.. ja het moet en zal nu ineens in de media zijn.. terwijl het volgens mij al heel wat jaren een taboe is maar er toen niet over gesproken werd.. en waarom niet omdat het toen gewoon op ging in de menigte van ja het hoort er bij.. en nu moet het allemaal uitvergroot worden van ja we moeten er wat aan doen.. want anders gaat het mis.. nou sorry het is al goed mis gegaan.. voor jullie het in de spotlight zetten met al die bezuinigingen kijk even hoeveel mensen er opnames nodig hebben omdat ze eigenlijk een einde aan hun leven willen maken en hoelang de wachtlijsten zijn voor de juiste therapie of voor überhaupt een gesprek bij de ggz.. nou daar wacht je soms 1 jaar op.. joh en dan zit je in crisis.. en dan vinden hun het gek dat je die dingen gaat doen.. nou nee sorry ik niet.. als er nergens plek voor je is.. dan is dat toch eigenlijk ook de enige optie.. inplaats van te moeten wachten en dan kan je zeggen van ja ga met 113 praten nou ik weet uit eigen ervaringen 113 is echt een aanfluiting.. en dat werkt niet.. die laten mensen in een zware crisis ook gewoon aan hun lot over.. als ik heel eerlijk ben.. onder het mom ja sorry wij moeten werken onder een tijdsdruk.. of ze praten gewoon ineens niet meer terug.. nou sorry als jij in een crisis zit en een plan in je hoofd hebt is dat precies de bevestiging die je nodig hebt om het wel te doen.. want zie je wel niemand geeft om mij.. en ja er luisterd niemand naar mij.. dus nee 113 is echt niet heilig makend.. en de ggz ook niet..
en de overheid had dit denk ik 10 jaar geleden eigenlijk al moeten overzien om de zorg niet naar de gemeentes te doen.. want daar is het fout gegaan.. maat ja er moet overal op bezuinigd worden en helaas zijn de jongeren daar de slachtoffers van.
en ik ben echt vanuit me eigen perspectief als forum lid benieuwd hoelang het duurt voordat het kabinet hier een oplossing voor heeft gevonden en waar ze die miljoenen weg gaan toveren.. want die zijn er niet.. simpel zat..
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
PersoonOpHetWeb
Berichten: 129
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 16:20

Re: Kabinet wil maatregelen tegen stijgend aantal zelfmoorden jongeren

Bericht door PersoonOpHetWeb »

In "Vragen rondom zelfmoord" had ik pas ook een topic aangemaakt over dit onderwerp. Maar echt, sinds de gemeente deze taak is opgelegd, zijn de wachtlijsten ook alleen maar langer geworden. Het verbaast me dat er in die artikels daar niet tot nauwelijks over gesproken wordt. Nu gaan ze geld investeren in een onderzoek, maar dat onderzoek moet feitjes als resultaat opleveren zoals in welke regio's meer zelfmoord wordt gepleegd. Ik bedoel, is dat echt het belangrijkste? En hoe gaat dat ons verder helpen? Alsjeblieft zeg, waarom vragen ze het niet aan jongeren zelf, of aan instellingen die veel jongeren behandelen? Daar zou toch wel wat nuttigs uit moeten komen. Oké, dit onderzoek geeft ons wat nieuwe getalletjes. yay.

De overheid moet niet steeds taken van zich afschuiven naar een lagere overheidstak die al veel te veel moet doen. Ik weet zeker dat die wachtlijsten een rol spelen. Voor veel mensen komt de hulp gewoon te laat.


Ben het trouwens ook helemaal eens met jouw reactie, kleintje1980.
Violence
Moderator
Berichten: 8226
Lid geworden op: wo sep 18, 2013 16:30

Re: Kabinet wil maatregelen tegen stijgend aantal zelfmoorden jongeren

Bericht door Violence »

Joh misschien dat deze mensen zelfmoord plegen omdat er op die leeftijd té veel van die personen gevraagd wordt. Je moet studeren, een goede baan hebben en daar goed presteren, bijbaan hebben als je studeert anders kan je je studie niet eens betalen, je moet sociaal zijn, je moet een relatie hebben, je moet naar je ouders luisteren, je moet thuis meehelpen, je moet je huis picco bello in orde hebben of je studentenkamer, je moet sporten, je moet gezond eten, je moet dun zijn anders ben je niet mooi, je moet assertief zijn anders ben je een watje, je moet normaal zijn anders ben je een pispaaltje, je moet minstens acht uur slapen per dag, etc. etc. etc.

Ik word er al moe van als ik dit allemaal zo lees.

Maar inderdaad, wat wil het kabinet eraan doen? Geld naar 113? 113 is echt een lachertje. Zij hebben mij nog nooit ergens meegeholpen, omdat ze mij niet serieus nemen. Beter geven ze het GGZ extra geld.
Plaats reactie