Stemmen in mijn hoofd ?

Moderator: Modgroep

Terminal Velocity

Bericht door Terminal Velocity »

Twistel,

Wat een afschuwelijke manier om zo je jeugd door te moeten brengen. Geen enkel kind zo zoiets mogen meemaken...

Dat de man behoorlijk ontspoord is kun je wel zeggen. Zo iemand hoort wat mij betreft nooit meer in de maatschappij te komen. Hij is buitengewoon agressief, egoïstisch en meedogenloos, om niet te zeggen pervers. Men spreekt dan al gauw van een zieke geest, omdat we dit gedrag nauwelijks kunnen bevatten. Hij vertoont zwaar gestoord gedrag, maar is hij daarom ontoerekeningsvatbaar? Ik denk van niet.

Zijn gedrag vertoont sterke overeenkomsten met dat van andere pedoseksuelen, verkrachters en incestplegers. En - tenzij we bereid zijn te aanvaarden dat élk afwijkend en gewelddadig gedrag het gevolg is van een ziekte en dat de daders daarom verminderd toerekeningsvatbaar zijn - is hij net zo verantwoordelijk voor zijn daden als ieder ander.

Het feit dat hij 'spijt' leek te hebben is ook een bekend verschijnsel. Dat bewijst alleen maar dat hij dondersgoed weet dat hij héél verkeerd bezig was. Immers, als iemand niet weet dat hetgeen hij doet verkeerd is dan heeft hij ook geen spijt! Dit is overigens een heel belangrijk criterium voor een rechter: of iemand beseft dat wat hij heeft gedaan verkeerd was. Hier gaan misdadigers die 'slim' proberen te zijn door ontoerekeningsvatbaarheid voor te wenden ook vaak de fout in.

De 'spijt' die dit soort figuren af en toe tonen moet overigens niet gezien worden als empathie met hun slachtoffers. Met name bij die types is de menselijke geest heel bedreven in het 'goedpraten' van hun acties. Hun veelgehoorde excuses zijn bijvoorbeeld: "het komt omdat het slachtoffer te mooi is", "het slachtoffer heeft de dader verleid", "ze vroeg er gewoon om", "ze was te sexy gekleed". Ze presteren het om zelfs kleuters te beschuldigen van hun eigen aanranding of verkrachting. Die 'spijt' is dan ook vaak niets meer of minder dan zelfmedelijden. Hoe absurd en onterecht dan ook...

Gebaseerd op wat ik gelezen heb zou ik zeggen dat hij zéér kil en berekenend is. Hij heeft jou en je broertje jarenlang gemanipuleerd en onder druk gezet om ongestoord zijn gang te kunnen gaan. Zelfs de keuze om de eerste keer een onweer te gebruiken is kil calculerend: door het lawaai worden andere geluiden gedempt en is de kans op ontdekking kleiner. Na die eerste keer heeft hij zijn slachtoffer in zijn macht en kan hij veel beter inschatten wat diens reactie is.

Voor een slachtoffer is het buitengewoon verwarrend om een dader tegelijk te haten en toch een band met hem te voelen. En toch gebeurt dat elke keer, juist in vergelijkbare gevallen van kindermisbruik en incest. Dat maakt het extra zwaar voor het slachtoffer. Het is ook intens gemeen van de daders, die dit vaak verdomde goed weten en er bewust misbruik van maken om het slachtoffer te chanteren en aan zich te binden. Besef dat je hierin beslist niet alleen staat, maar dat vrijwel ieder slachtoffer dezelfde tweestrijd heeft moeten verduren.

Het beste is je te distantiëren van de dader en stukje bij beetje steeds meer afstand te nemen. Kwel jezelf niet met gedachten dat hij ‘ook zijn goede kanten had’ of ‘ergens toch wel van je hield’. Daarvoor is het véél te erg wat hij heeft gedaan. Het was niets zachtaardigs en het was beslist geen eenmalige domme fout in een dronken bui. Niet dat zoiets goed te praten is, maar dit is nog wel even wat anders. Hoe hard het ook is om te accepteren, de man is een berekenende egoïst die alleen aan z’n eigen behoeftes denkt. Bepaalde ‘menselijke trekken’ zijn vermoedelijk alleen maar gefingeerd met het doel zijn slachtoffers te verwarren en hen aan zich te binden.

Als ik jou was zou ik m'n tijd dan ook niet verdoen met het zoeken naar verzachtende omstandigheden. Die zijn er waarschijnlijk toch niet, en bovendien is het hoog tijd om eens aan jezelf te denken. Je hebt je jeugd moeten missen en positieve aandacht en liefde moeten ontberen. Probeer je leven weer een beetje op te bouwen op een positieve manier, dat is al zwaar genoeg. Verspil je energie niet aan mensen die het niet waard zijn.

Ik lees een beetje dat jij de rol van redder, steunpilaar en bindende factor op je hebt genomen. Dat is heel nobel, maar het is niet jouw taak en het gaat uiteindelijk ten koste van jezelf. Probeer de mensen die je alleen maar leegtrekken lost te laten, en zoek stabiele mensen die jou kunnen steunen. Dat zal nog heel lastig worden, zeker in het begin. Het ligt in ‘onze’ aard om iedereen te willen helpen, ook al schieten we er zelf bij in. Daarbij willen ‘we’ alles wat vertrouwd is en iedereen die bekend is vasthouden, zelfs als het negatief is. Ook dat is een bekend verschijnsel bij mensen die als kind misbruikt zijn...

Door je verleden ga je jezelf wijsmaken dat je bepaalde mensen nodig hebt, terwijl het in wezen niet zo is. Doordat je zoveel liefde en positieve aandacht hebt moeten missen en overwegend ellende hebt gekend verschuiven je grenzen. Wat een ander niet zou pikken accepteer jij wel omdat het nog wel meevalt vergeleken met ‘vroeger’. Zo laat je uitzuigers en opportunisten toe in je leven en praat je hun gedrag vaak nog goed ook. Je probeert alleen hun goede eigenschappen te zien en laat veel te veel over je kant gaan, terwijl hun gedrag je wel degelijk irriteert...

Klinkt dat je ergens bekend in de oren? ;)

I’ve been there girl... En ik heb hetzelfde in mijn omgeving zien gebeuren. Uit ervaring kan ik zeggen dat het veruit het beste is om een nieuw leven te beginnen en je niet langer te laten gebruiken door mensen die alleen maar vragen en zelden of nooit geven. En een incidenteel gebaar om je weer in te palmen heeft niets met geven van doen - ook dat is manipulatie. Een gezonde relatie - of het nou gaat om familie, vrienden of een geliefde - is in evenwicht. Je mag net zoveel steun en liefde verwachten als je geeft. Als het evenwicht zoek is wordt je gebruikt en is het zaak om ofwel dat evenwicht te herstellen ofwel de relatie te beëindigen.

Het is niet normaal dat jij alles op je rug moet nemen. De (voorgewende) zwakte van een ander is geen excuus. Met alles wat je hebt meegemaakt zou jij degene moeten zijn die gesteund wordt, en niet andersom! Geweld is al helemaal niet normaal, en nooit acceptabel. Als iemand jou slaat of anderszins gewelddadig bejegent moet je op je hakken omdraaien en nooit meer terugkeren. Daar is geen excuus voor. Niemand heeft het recht jou zoiets aan te doen! Het laatste wat je zou moeten doen is excuses voor hen te gaan verzinnen.

Het is misschien verstandig om eens op een rij te zetten wat bepaalde mensen zoal voor jou doen en hebben gedaan, en waar ze zijn wanneer jij hulp nodig had en hebt.

Vaak besef je zelf allang dat het niet goed zit, maar weet je jezelf voor de gek te houden met excuses voor die anderen. Pas als je dat doorbreekt ben je werkelijk vrij. Weten en accepteren zijn twee verschillende dingen, en dat laatste kan heel lastig zijn. Vermoedelijk moet je er eerst aan toe zijn om jezelf los te maken en aan een nieuw leven te beginnen. Het is ook best beangstigend. Maar diep in je hart weet je waarschijnlijk wel dat dit toch noodzakelijk is om de negatieve spiraal te doorbreken.

Hugs en héél veel sterkte! 8)
BlackRose13

Bericht door BlackRose13 »

Wat dat betreft heb ik geluk... En ik raad dan ook iedereen die seksueel misbruikt is, aan om eens te gaan praten met de persoon die dat bij jou heeft gedaan. Je kunt - wat mij betreft - beter goed met diegene leren omgaan dan elke avond weer bang zijn dat hij vanuit een steegje tevoorschijn springt en het hele gebeuren weer herhaalt.
Twistel

Bericht door Twistel »

Terminal Velocity,

toen ik je verhaal las, kon ik simpel weg niet reageren..
ik was te overdonderd, te emotioneel en het kwam me véél te dicht bij..

nou heb ik er een paar daagjes over heen laten gaan en er over nagedacht.. je hebt gelijk.. wat je zei was waar.. alles voor zíjn eigen bestwil..

je hebt me iets gegeven om na te denken en een stapje verder uit dit diepe dal te zetten tegenover mijn verleden..
helaas speelt het heden nog te veel met mij om mij omhoog te laten klimmen

bedankt

Twis
Terminal Velocity

Bericht door Terminal Velocity »

Graag gedaan Twis, als het jou een klein beetje helpt om verder te komen ben ik blij. En, Rome is ook niet in één dag gebouwd, dus dat het tijd kost is logisch! :wink:

Sterkte.
kansloos

Bericht door kansloos »

en als die stemmen nou dingen voorspellen?? moet ik dan ook jouw beredenering geloven?
Terminal Velocity

Bericht door Terminal Velocity »

kansloos schreef:en als die stemmen nou dingen voorspellen?? moet ik dan ook jouw beredenering geloven?
Je 'moet' niets. Het lijkt me alleen verstandig om een wetenschappelijke verklaring te geloven i.p.v. vage beweringen en veronderstellingen die niet te bewijzen zijn en waar geen enkele betrouwbare grond voor is om ze als plausibel aan te nemen.

Zie hier voor 'voorspellingen' en hier voor meer informatie in het Engels.
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Phoenix »

Terminal Velocity schreef:
kansloos schreef:en als die stemmen nou dingen voorspellen?? moet ik dan ook jouw beredenering geloven?
Je 'moet' niets. Het lijkt me alleen verstandig om een wetenschappelijke verklaring te geloven i.p.v. vage beweringen en veronderstellingen die niet te bewijzen zijn en waar geen enkele betrouwbare grond voor is om ze als plausibel aan te nemen.

Zie hier voor 'voorspellingen' en hier voor meer informatie in het Engels.
Nou nou, iets minder stellig kan ook wel hoor.
Ik ben ook jarenlang hele sceptis geweest, totdat ik zelf een helder voelende ervaring meemaakte die ik onmogelijk aan had kunnen zien komen.
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
Terminal Velocity

Bericht door Terminal Velocity »

Phoenix schreef:Nou nou, iets minder stellig kan ook wel hoor.
Ik ben ook jarenlang hele sceptis geweest, totdat ik zelf een helder voelende ervaring meemaakte die ik onmogelijk aan had kunnen zien komen.
Da's wat anders dan stemmen horen toch?

Voorgevoelens heb ik ook, en die komen óók heel vaak uit. Maar dat is weer een andere topic lijkt me.

Voor 'stemmen' is er een wetenschappelijke verklaring. Ik hecht daar meer waarde aan dan aan verhalen over 'duivels' en 'demonen'. En aangezien mensen met schizofrenie of een psychose juist vaak als de dood zijn dat ze 'bezeten' zijn leek het me zinvol om de boel wat te relativeren. Die angst gaan voeden lijkt me olie op het vuur gooien. Niet slim als mensen het toch al moeilijk hebben...
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Phoenix »

Terminal Velocity schreef:
Phoenix schreef:Nou nou, iets minder stellig kan ook wel hoor.
Ik ben ook jarenlang hele sceptis geweest, totdat ik zelf een helder voelende ervaring meemaakte die ik onmogelijk aan had kunnen zien komen.
Da's wat anders dan stemmen horen toch?

Voorgevoelens heb ik ook, en die komen óók heel vaak uit. Maar dat is weer een andere topic lijkt me.

Voor 'stemmen' is er een wetenschappelijke verklaring. Ik hecht daar meer waarde aan dan aan verhalen over 'duivels' en 'demonen'. En aangezien mensen met schizofrenie of een psychose juist vaak als de dood zijn dat ze 'bezeten' zijn leek het me zinvol om de boel wat te relativeren. Die angst gaan voeden lijkt me olie op het vuur gooien. Niet slim als mensen het toch al moeilijk hebben...
Ik heb het over heldervoelendheid, voorgevoel heb ik ook vaak, maar dat is toch echt iets anders als wat ik nu bedoel.

Waarom zou die stem de duivel moeten zijn of een demon.
Ik ken ook wel "gezonde"mensen met een stemmetje, en ik had er zelf ook bijna eentje gecreeerd maar net op tijd de nek om kunnen draaien, al was het in mijn geval een lief stemmetje die mij hielp met de dingen op een rijtje te zetten.

Terug naar die heldervoelendheid, dat was een waarnemening waarbij zich een bepaalde pijn manifesteerde die een voorbode was voor een gebeurtenis de volgende dag, met exact dezelfde pijn tot gevolg. En zo kun je naar mijn idee ook stemmen "waarnemen", ze worden toch door iets gecreeerd.

Voordat je nu weer gaat steigeren over de wetenschap, het is best leuk hoor, maar een paar honderd jaar geleden was de wetenschap er nog heilig van overtuigd dat de aarde plat was, en zo kun je een waslijst maken van onderwerpen die wij heel normaal vinden en die toch pas recent bewezen zijn. Over een paar honderd jaar worden wij ook voor holbewoners uitgemaakt omdat er dan weer meer "bewezen"is.
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
Terminal Velocity

Bericht door Terminal Velocity »

Phoenix schreef: Waarom zou die stem de duivel moeten zijn of een demon.
Dat beweer ik ook helemaal niet, ik stel dus juist dat het niet van ‘de duivel’ of ‘demonen’ afkomstig is. Er zijn anderen die dit beweren, en het is een bekend gegeven dat mensen die zelf psychotisch zijn dit vaak denken en vrezen.
Phoenix schreef:En zo kun je naar mijn idee ook stemmen "waarnemen", ze worden toch door iets gecreeerd.
Ongetwijfeld, alleen lijkt de verklaring dat dit door bepaalde processen in de hersenen wordt gecreëerd mij het meest waarschijnlijk.

Je veegt mijn voorgevoelens wel van tafel, maar ik heb diverse keren meegemaakt dat ik ineens een sterk gevoel kreeg dat er binnenkort iets zou gebeuren en/of dat ik iets beter niet kon doen, of juist weer wel.. Dat kwam steevast uit, als ik het negeerde bleek geheid dat ik toch maar beter wel m'n gevoel had kunnen volgen. Ik noem dat een voorgevoel, jij noemt het misschien een waarneming.

Waar dat precies vandaan komt weet ik ook niet, maar misschien kunnen we meer met ons brein dan we nu denken. Computers kunnen ook uitstekende voorspellingen doen, gebaseerd op mathematische formules. En soms worden we ook in de maling genomen door ons eigen brein. Als je mij niet gelooft lees dan maar eens wat tripverslagjes op Errowid of zo. ;)

Zolang ergens geen bewijs voor is moet ieder voor zich maar uitmaken wat de meest plausibele verklaring lijkt te zijn. Ik geloof alleen persoonlijk niet in geesten en dergelijke. Dat mag toch?
Phoenix schreef:Voordat je nu weer gaat steigeren over de wetenschap, het is best leuk hoor, maar een paar honderd jaar geleden was de wetenschap er nog heilig van overtuigd dat de aarde plat was, en zo kun je een waslijst maken van onderwerpen die wij heel normaal vinden en die toch pas recent bewezen zijn. Over een paar honderd jaar worden wij ook voor holbewoners uitgemaakt omdat er dan weer meer "bewezen"is.
Hoezo "weer steigeren"? 'Steiger' ik omdat ik zeg dat ik de wetenschap - waarin feiten eerst worden onderzocht om vervolgens empirisch bewezen of ontkracht worden - prefereer boven vage veronderstellingen? Ik vind jouw "Nou nou" post eerlijk gezegd meer op 'steigeren' lijken. Alles wat ik in mijn voorafgaande post zei (als antwoord op een vraag) is dat niemand mijn redenering 'moet' volgen, maar dat het mij verstandig lijkt om meer waarde te hechten aan een wetenschappelijke - i.e. bewezen - verklaring dan aan ongefundeerde beweringen. Wat is daar mis mee? Ik heb geen onvertogen woord gezegd volgens mij...

Overigens was het niet zozeer 'de wetenschap' als wel de kerk die per decreet verkondigde dat de aarde plat was omdat God hem zo geschapen had. Evenzeer als dat de aarde om die reden het centrum van het universum was volgens de kerk, en dat de zon om de aarde draaide. Het waren wetenschappers die bewezen dat het anders was, op risico van de marteldood wegens 'ketterij'. Opstijgen in een luchtballon was ooit ook 'ketterij' omdat de mens niet te dicht bij God in de buurt mocht komen. Er zijn belangrijke boeken en manuscripten vernietigd omdat dit niet in hun wereldbeeld paste en dus als ‘ketterij’ werd bestempeld. En laten we de inquisitie niet vergeten... Het is steevast de kerk die de wetenschap tegenhoudt, net zo lang tot men er niet langer onderuit kan. Voorbeelden te over.

En dat mensen vroeger dachten dat er een dondergod was en een zonnegod en wat dies meer zei heeft ook al weer te maken met (bij)geloof. Niet met wetenschap.

Wetenschap is in algemene zin de kennis van het weten. En meten is weten. Iets is pas bewezen als het empirisch is aangetoond, de rest is theorie en hypothese. Dus is het vrij onzinnig om de wetenschap af te doen als "wel aardig" en in dit verband het woord 'bewezen' tussen aanhalingstekens te zetten.

'Wel aardig' is een theorie over ’paranormale fenomenen’ als dat je ding is. En dáár kun je met recht spreken van 'bewezen' tussen aanhalingstekens, want ondanks vele beweringen is daar dus écht nog nooit een spat bewijs voor geleverd.

En dat er steeds meer dingen wetenschappelijk bewezen worden doet niets af aan het belang van de wetenschap, in tegendeel. Door voortschrijdend inzicht en nieuwe technieken wordt er steeds meer ontdekt en bevestigd, en zo kunnen bepaalde veronderstellingen de prullenbak in terwijl andere hypothesen bekrachtigd worden met bewijs.

Persoonlijk vind ik dat machtig interessant, en - wat mij betreft - een stuk boeiender dan die ’paranormale fenomenen’.

Maar ja, ieder z'n meug hoor. Ik vind het best, maar daarom hoef ik het er toch nog niet mee eens te zijn?
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Bericht door Phoenix »

Goed laat we het eenvoudig houden.
Als er van waarnemingen, gebeurtenissen of weet ik veel geen wetenschappelijk bewijs bestaat dat het bestaan bevestigd danwel ontkend dat er dan geen waardeoordeel over gevelt word.

En omdat iets door een geloof verketterd is, is het wel waar ?
Dat zou mooi zijn want dan zou mijn nu nog geheime theorie waar zijn omdat deze theorie over het leven en de evolutie door alle grote godsdiensten als ketterij zal worden bestempelt.

En voor de goede orde, de manier waarop ik dingen aan het uitdiepen ben wordt door mensen die er enigzins kennis van hebben genomen bestempelt als wetenschappelijk verantwoord. De bewijzen kun je straks zelfs gewoon thuis met eenvoudige proefjes zelf creeren.
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
gerlinda

Bericht door gerlinda »

Ik word echt helemaal gek van die stemmen in mijn hoofd.
Ze gaan steeds meer praten en ze zeggen steeds vaker watik moet doen.

Ik had deze week een ontspanningsdag op een beautyfarm, waar ik erg van genoten heb, even nergens aan hoeven denken. Kom ik thuis, beginnen die stemmen steeds harder in mijn hoofd te praten, dat ik niet had mogen genieten, omdat ik zoveel slechts heb meegemaakt, mag ik van hun niets positiefs doen.
Nu moet ik van hun mezelf straffen, door me te snijden, maar ik probeer zo weinig mogelijk te luisteren, maar hoe lang ik het vol houd is nog maar de vraag, want ze zijn behoorlijk aan het doordrammen.

maar ja, komt wel goed, dit zal wel de laatste keer zijn, dat ik hier bericht achter laat.
Ik zal jullie nu niet meer lastig vallen met mijn problemen, daar hebben jullie toch geen behoefte aan, jullie hebben jullie eigen problemen al

doei
gerlinda.
gerlinda

Bericht door gerlinda »

He,

Hier ben ik weer effe,

dat laatste stukje van mijn tekst van vorige keer:

[i]maar ja, komt wel goed, dit zal wel de laatste keer zijn, dat ik hier bericht achter laat.
Ik zal jullie nu niet meer lastig vallen met mijn problemen, daar hebben jullie toch geen behoefte aan, jullie hebben jullie eigen problemen al [/i]

bedoel ik niet hatelijk, maar ik ben heel erg onzeker en wil anderen niet lastig vallen met mijn problemen, dit omdat ik altijd voor iedereen klaar sta e mezelf altijd vergeet. Ik denk dat mijn problemen ook niet zo erg zijn dan jullie problemen. Daardoor reageer ik soms zo, omdat ik niet weet hoe ik er mee om moet gaan en ik te vaak denk aan wat anderen van me vinden.

iedereen heel veel sterkte en geluk dit jaar

groetjes Gerlinda
Twistel

Bericht door Twistel »

je valt andere mensen niet lastig gerlinda!

iedereen is juist net hier om verhalen van andere mensen te lezen, en ze te kunnen helpen, we zijn hier allemaal denk ik wel om het idee te hebben dat je niet de enige bent.. want dat ben je ook niet, iedereen hier voelt zich kut en miserabel.. en door reacties van andere mensen en reacties te geven op andere mensen voelen we ons weer een beetje beter begrepen..

zo zit het toch?

dus blijf ons vooral lastigvallen met je verhalen ;)

liefs en dikke knuf

Twistel
gerlinda

Bericht door gerlinda »

Hallo

Ik word echt gek van die stemmen in mijn hoofd.
ze hebben net zo lang door zitten te drammen in mijn hoofd dat ik mezelf moest straffen, omdat ik een leuke dag had, dat ik me zelf weer gesneden heb.
Ik kon niet meer tegen het gezeur van hun.
Ik word echt helemaal gek, ik vind het echt niet leuk meer.
ik vind het ook erg dat ik ze niet kan verbannen, maar het lukt me gewoon niet.

Ik haat het, ik ben zo moe, ik kan ook al een paar nachten niet slapen, omdat ze constant in mijn hoofd ruzie aan het maken zijn.
Ik word gewoon wakker van hun geruzie.

het klinkt stom, maar ik kan het echt niet meer volhouden zo.

groetjes
Plaats reactie