Herinneringen

Hier kun je je vraag stellen aan hulpverlener uit de Geestelijke gezondheidszorg. De vragen worden iedere woensdag beantwoord.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gips

Herinneringen

Bericht door Gips »

Hoi Astrid,

Misschien ben ik gezien het tijdstip te laat met deze vraag, maar ik stel hem toch nog.

Ik heb aan de lopende band opdringerige herinneringen die dan wel niet onder het kopje traumatisch vallen, maar toch erg pijn doen.
Ik heb daar geen invloed op en elke keer als het gebeurt (de hele dag in meerdere of mindere mate) heb ik er last van. Het houdt me ook tegen om opnieuw bepaalde situaties aan te gaan, omdat dit zo ingrijpend lang en zonder controle heeft geduurd. Ik kan dat aangaan wel doen, ik heb geen enorme angst dat ik het bv niet aan kan, maar ik heb enorme weerzin me er weer aan bloot te stellen.

Ik heb naar de betekenis gekeken, wat me niet veel verder brengt. Ik kan gedachten nl wel uitdagen en plaatsen, maar herinneringen stoppen daarmee niet. Ik heb er eerder veel over gesproken. Maar ook dat helpt niet. Ik vind het wel begrijpelijk dat ik hier niet snel overheen kom, maar ik zou het toch wel fijn vinden als dat op den duur gebeurt. Ik weet niet wat er voor nodig is.

Weet jij nog iets dat ik kan proberen?

Groet, Gips
Hulpverlener

Re: Herinneringen

Bericht door Hulpverlener »

Beste Gips,
Als eerste wat naar voor je. Ik lees dat je al veel geprobeerd hebt. Het klopt wat je schrijft dat je geen invloed hebt op de gedachten die opkomen en dat die gedachten ook veel pijn kunnen doen. Je vertelt dat je de gedachten al hebt uitgedaagd maar dat de herinneringen niet stoppen, ook niet nadat je er veel over gesproken hebt. Ik weet niet of je hier wel eens therapie voor hebt gehad? Ik denk dan in eerste instantie toch aan verwerking.
Ik denk te lezen in je verhaal dat je steeds in het hier en nu getriggerd wordt op iets ouds. Je schrijft dat je er tegen op ziet om bepaalde situaties aan te gaan, geen angst maar wel weerzin, wat waarschijnlijk toch iets ouds triggerd. Het is voor mij onduidelijk over welke concrete situaties je het hebt en of dit situaties zijn die je wel kan aangaan en op die manier de heftigheid van de triggers meer kan uitdoven maar dat vind ik nu moeilijk te beoordelen gezien de situaties. In bepaalde situaties kan het helpend zijn om exposer te doen: situatie aangaan en steeds herhalen waardoor het beter lukt om een situatie aan te gaan, Echter als het iets ouds is, kan verwerking van belang zijn.
Het is goed om voor jezelf helder te hebben wat je triggers zijn en hoe je dit stapje voor stapje wel kan aangaan of meer voorbereid bent op wat er gaat komen. Soms zijn er ook onverwachte triggers dan is het belangrijk om een situatie te overleven en meer vaardigheden inzetten om door een situatie heen te komen.
Hoe moeilijk het ook is probeer je niet te verzetten tegen de situatie. Gedachten komen, hier heb je geen invloed op, wel wat je vervolgens met de gedachten kunt doen. Bij verzet zie je vaak dat de situatie erger wordt omdat je energie dan in het verzet gaat zitten.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, anders hoor ik het graag om verder met je mee te denken.
Veel sterkte. Gr Astrid
Gips

Bericht door Gips »

Hoi Astrid,

Bedankt dat je de tijd hebt genomen voor dit antwoord. En voor je medeleven. Je hebt gelijk dat ik niets vertel over de situaties. Kort gezegd komt het erop neer dat er door mismanagement en corruptie erge dingen (met mij en anderen) zijn gebeurd. Dit heb ik om persoonlijke redenen jaren volgehouden, maar uiteindelijk ben ik ziek geworden en kort daarna ook ontslagen. Daardoor heb ik ook nog andere grote verliezen hieromtrent meegemaakt, en vinden binnenkort 2 rechtszaken plaats die veel van me vragen. Ik heb al ruim 3 jaar niet meer kunnen werken.

De herinneringen aan alle dingen die er rondom werk zijn gebeurd komen spontaan op, in compleet ongerelateerde situaties. Met tandenpoetsen, Netflix kijken, kat aaien, etc. Ik onderzoek soms of er toch ergens een gedachte of soortgelijk gevoel aan een rotherinnering vooraf ging. Ik ken de emdr-domeinen, negatieve cognities en positieve cognities. Ik zie dat de herinneringen te maken hebben met machteloosheid, verantwoordelijkheid, en soms zelfwaardering. Ik kan bedenken dat ik het aan kan om ernaar te kijken (niet altijd), dat ik heb gedaan wat ik kon (ja), en dat ik ok ben of toch nog wel goed genoeg (ja, maar als ik weer ga werken wel meer dan nu..).

Exposure als in weer gaan werken, is een te grote stap door de overtuiging, dat dit weer kan gebeuren en dat mensen blijkbaar zo kunnen zijn. Ik zou het mentaal aankunnen als ik me afsluit..., maar walg van het idee me voor deze confrontatie open te stellen. In wat ik schrijf, realiseer ik me dat ik een denkfout maak dat dit weer zal gebeuren. Dat hoeft misschien niet. Maar het heeft jaren geduurd en veel mensen zijn erbij betrokken geraakt of zijn erin meegegaan waar ik dit niet van had verwacht. Het heeft me ernstiger beschadigd dan ik toen door had.

Exposure door bewust aan situaties terug te denken en dan de emoties te verdragen, heb ik heel uitgebreid gedaan door erover te schilderen en daar allerlei spullen bij te pakken die emoties triggerden (ook over oude dingen). Ook vandaag heb ik er nog over geschilderd. Het helpt me om de woorden die in me opkomen erbij te schilderen. Ook bedenk ik hoe ik de figuren in het schilderij kan helpen en schilder dat erbij.

Maar de herinneringen stoppen niet en doen me zeer, ze laten me steeds weer voelen wat er allemaal is gebeurd en verloren. Ik verwerk het blijkbaar niet, hoewel ik er door het schilderen beter aan toe ben dan een tijdje geleden. Ook fysiek is het goed om te bewegen (huidige schilderij is 3 bij 1 meter).

Als je nog iets bedenkt, hoor ik het graag. Maar anders sowieso erg bedankt voor het meedenken!

Groet, Gips
Hope
Moderator

Bericht door Hope »

Hoi Gips,

Mag ik ook meedenken? Ik heb namelijk het idee dat je met het schilderen van de week door alles waar je middenin zat, ver buiten je window was. En dan kun je natuurlijk niet verwerken. Dan was het alleen maar hertraumatisering. Misschien is het zaak om (voor zover dat nu gaat) eerst rustiger te worden door iets anders te doen, (mindfullnes, bewegen, verder lezen in het boek?) en het dan nog een keer te proberen?

Misschien zit ik er helemaal naast hoor en is dit een hartstikke vreemd advies, maar dat is het eerste wat bij mij opkwam toen ik het las, dus wilde het even met je delen :oops: :hug:
Don't let someone dim your light, simply because it is shining in their eyes

It is my decision how I look, and your decision how you look at me

Tigers don't loose sleep over the opinion of sheep
Gips

Bericht door Gips »

Hey Hope,

Wat fijn dat je meedenkt!

Ik begrijp wat je zegt, mijn schilderij deels in brand steken klinkt en was heftig. Toch hielp het wel om die emotie zo kracht bij te zetten.
Ik heb over het geblakerde frame van het schilderij de stippellijn van een weg geschilderd. Dat deed me denken aan lange fietstochten door de lavavelden van Lanzarote: dat kon ik ook aan ondanks mijn handicap. Dus dit moet ik ook aankunnen..gewoon blijven fietsen langs de lava? En ergens denk ik dan ook aan hoe er in dat lavalandschap zulke mooie dingen zijn gebouwd, door die architect Cesar Manrique. Dat steunt me.

Rust nemen is zo belangrijk maar ook zo moeilijk met heel veel stress en veel spontane herinneringen.

:hug:
kleintje1980
Moderator

Bericht door kleintje1980 »

ik denk ook even mee als je het niet erg vind.. maar mij is geleerd als je ergens midden in zit dan kan een trauma en beelden door alles ineens worden getriggerd door een geur door een film die je zit te kijken of door wat je aan het doen bent.. dat kan inderdaad door je onderbewuste gebeuren die is er misschien dan mee bezig die wordt er dan aan herinnert.. en doordat jij met schilderen je emoties eigenlijk oproept door ze er bij te zetten kan het erger worden.. en doet het in het begin juist meer pijn doordat je trauma weer op de voorgrond komt te liggen.. en er als het waren het korstje wat er op zat af getrokken wordt.. en die weer moet helen..

je zou je schilderijen met wat je geschreven hebt kunnen verbranden of het zo kapot kunnen maken dat je het niet meer kunt lezen of misschien juist onderzoeken waarom de woorden die je opschrijft je raken en voor ieder woord een apart vlakje maken met een tekening of een gevoel wat het bij je oproept..
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Gips

Bericht door Gips »

Dat klinkt eigenlijk best wel logisch, kleintje.. dat ik nu zoveel meer herinneringen over die werkshit heb terwijl ik over de machteloosheid en schuldgevoel schilder. Korstjes die open gaan en verrekte zeer doen.

Ik denk dat de rechtszaken misschien ook onbewust die herinneringen aan machteloosheid nog erger maken. Ik heb wel het gevoel dat het schilderen me daarmee helpt: door al die negatieve energie om te zetten in verf ipv in daden irl.. hoewel die lampolie op het schilderij :oops:

Van jouw tip vind ik het mooiste om voor de woorden een eigen vlakje te maken en dat gevoel te schilderen.
Hulpverlener

Bericht door Hulpverlener »

Beste Gips,
Sorry dat mijn reactie zo lang nog uitbleef. Je hebt veel moeite gedaan om mij wat meer inzicht te geven in je problematiek. Fijn dat anderen ook met je hebben meegedacht. Aanvullend zou ik nog willen zeggen: wees wat mild voor jezelf. Je zit er eigenlijk nog midden in door de rechtszaken die nog volgen en veel van je vragen. Zolang dit nog loopt kun je mijns inziens ook niet tot verwerking komen omdat hier nu nog onvoldoende ruimte voor is, je wordt namelijk doordat het in het hier en nu nog speelt steeds getriggerd. Voor nu is het inzetten van vaardigheden denk ik het meeste wat je kunt doen en daar ben je al hard mee bezig.
Ik begrijp goed dat exposure op werkgebied voor nu een te grote stap is.
Nogmaals zet vooral vaardigheden in die voor nu goed voelen ( afleiding, ontspanning, meditatie, creatief bezig zijn) en wees niet te streng voor jezelf in deze moeilijke tijd en alles wat nog gaat komen.
Veel sterkte. Gr Astrid
Plaats reactie