Wanneer moet je stoppen?

Hier kan verder gediscussieerd worden over de door de psycholoog beantwoorde vragen. Gebruikersreacties zijn WEL toegestaan

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Jopie

Wanneer moet je stoppen?

Bericht door Jopie » za nov 10, 2018 22:09

Ik ben al 3 jaar lang onder behandeling van een psychiater en psychotherapeut, beiden bezoek ik elke week. We doen exposure, EMDR en ik heb een berg medicijnen. We boeken echt vooruitgang, heel veel triggers zijn verdwenen, veel plaatjes verwerkt en een aantal dingen die ik vermijd durf ik weer. Al met al een positief verhaal.
Maar ik ben er nog lang niet, zoveel triggers, zo'n depressie, zo'n verdriet en angst dat ik denk ik nog wel 3 jaar behandeling nodig heb.
Ik heb zware depressie en complexe ptss, maar ben zo moe en zie het zeer regelmatig niet meer zitten.
Is het normaal dat je zo lang therapie nodig hebt? En wanneer kun je stoppen? Op dit moment kan ik niet normaal functioneren. En nogmaals ik heb zeer goede therapeuten.

Jopie

Re: Wanneer moet je stoppen?

Bericht door Jopie » za nov 10, 2018 22:09

Ps, opname in bv psytrec wil ik absoluut niet, dat is geen optie.

Psycholoog

Re: Wanneer moet je stoppen?

Bericht door Psycholoog » di nov 13, 2018 08:55

Hai Jopie,

Bedankt voor jouw vraag. Ik kan mij voorstellen dat je na 3 jaar intensieve therapie je wel eens afvraagt: hoe lang moet dit nog duren? Ik vind het heel fijn om te horen dat de therapie je al zoveel heeft gebracht, ondanks de nare rest klachten die er nog zijn. Er is niet echt een standaard antwoord voor hoelang een therapie maximaal moet duren. Als jij vragen hebt over hoe dit bij jou zit raad ik je aan die vooral met jouw therapeuten te bespreken. Het klinkt alsof je veel vertrouwen in hen hebt, ook dat is fijn om te horen want dat is heel belangrijk. Bespreek vooral ook met hen dat je het regelmatig niet meer ziet zitten en dat je soms moedeloos wordt van alle triggers waar je wel nog last van hebt. Bespreek ook met hen hoelang zij denken dat jouw therapie nog moet duren. Wat mij betreft is het zo dat wanneer je nog duidelijk vooruitgang maakt en profiteerd van de behandeling je hier nog even mee door zou kunnen gaan.

Ok Jopie, heel veel succes gewenst en ik hoop dat de rest van jouw therapie nog meer van die nare klachten klachten voor jou weg kan nemen. Dat gun ik je van harte!

Groet, sabine

Plaats reactie