Wordt ik gelijk opgenomen als ik mijn zelfmoordgedachte uitspreek?

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Wordt ik gelijk opgenomen als ik mijn zelfmoordgedachte uitspreek?

Bericht door Panthera »

Als je je zelfmoordgedachtes bespreekt met een therapeut, wordt je dan gelijk opgenomen?
Er bestaan bij sommige nog een angstbeeld over dat je dan gelijk wordt meegenomen door mannen in witte pakken in een wit busje.

Dat bestaat natuurlijk niet meer, maar wanneer wordt je (gedwongen) opgenomen?
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: Wordt ik gelijk opgenomen als ik mijn zelfmoordgedachte uitspreek?

Bericht door Hulpverlener »

Ik herken het inderdaad dat dit beeld nog steeds bestaat, goed om daar even bij stil te staan. Het is gelukkig niet zo dat je zomaar tegen je wil in wordt opgenomen, ook niet wanneer je aan zelfmoord denkt. Dit zou ook helemaal niet kunnen, wist je dat er per jaar in Nederland zo'n 500.000 mensen zijn die wel eens aan zelfmoord denken?

Een (gedwongen) opname kan alleen als er sprake is van direct gevaar voor jezelf of voor anderen, en de opname de enige manier is om dat gevaar op te heffen (zie ook: https://www.dwangindezorg.nl/psychiatri ... gen-opname). De professional zal altijd eerst proberen de opname in gezamenlijk overleg te doen.

Het liefst wil je natuurlijk een opname voorkomen. Om die reden raad ik iedereen aan die in therapie is en gedachten heeft aan zelfmoord er niet mee te wachten dit te bespreken met je therapeut en dit ook als gespreksonderwerp terug te laten komen gedurende de behandeling. Mijn ervaring is dat veel mensen hiermee wachten totdat zij tegen een crisis aan zitten en dan deze gedachten pas uitspreken. Dit is zowel voor jezelf als voor jouw therapeut minder prettig. Gun jezelf de mogelijkheid hier in alle rust over te praten en samen te onderzoeken wat die gedachten voor jou betekenen. Op die manier kun jij ervan leren en geef je jouw therapeut de mogelijkheid jou optimaal te helpen.

OK, ik hoop dat ik jouw vraag zo heb beantwoord! Zo niet, laat me dat vooral ook weten. Groetjes Sabine
Plaats reactie