Is een depressie altijd zichtbaar?

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gisela
Berichten: 2566
Lid geworden op: wo mei 20, 2009 14:09

Is een depressie altijd zichtbaar?

Bericht door Gisela »

"Je ziet er depressief uit", lees je wel in boeken, dat wordt dan gezegd tegen iemand die depressief is.
Nou krijg ik wel de erkenning dat ik wel degelijk last heb van depressies (zelf denk ik dat ik tussen matig en zwaar in zit), maar aan mij is niets te zien. Dat maakt me heel eenzaam. Ik moet het altijd zéggen als het niet gaat. Want van "nature", (of: aangeleerde pokerface), heb ik vaak een lach op mijn gezicht. Ik kom over, hoorde ik gisteren weer van de begeleidster op de dagbesteding, als een stralend, sprankelend iemand. Hoe verrot ik me van binnen voel, ziet niemand.
Zelfs de psychiater, waar ik sinds kort loop, lijkt het te "vergeten". (O? Gaat het dan over sómberheid en overprikkeling en niet over angst en overprikkeling?). Mijn uiterlijk is zeer misleidend. Niemand ziet iets aan me.

Mijn vraag is dan ook: is het ALTIJD zo dat het te zien is aan iemand als diegene depressief is?
Oftewel: verbeeld ik me maar dat ik depressief ben en doodsgedachten heb zonder plannen want dan ben je er volgens mij niet vanaf?
Sommige mensen vechten om te mogen leven.
Ik vecht om te willen leven.
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: Is een depressie altijd zichtbaar?

Bericht door Hulpverlener »

Beste Gisela,

Hartelijk dank voor jouw vraag en ik denk dat ik een duidelijk antwoord kan geven: nee, het is niet altijd aan de buitenkant zichtbaar als iemand depressief is. Ik denk dat het voor jou van belang kan zijn te onderzoeken wat maakt dat jouw presentatie naar buiten toe zo anders is dan hoe jij je voelt. Ik kan mij namelijk wel voorstellen dat het erg vermoeiend kan zijn om je zoveel opgewekter voor te doen dan jij je eigenlijk voelt. Wellicht zijn dit dingen die jij met jouw psychiater bespreekt en anders raad ik je aan dat te doen.

Groet Sabine
Gisela
Berichten: 2566
Lid geworden op: wo mei 20, 2009 14:09

Re: Is een depressie altijd zichtbaar?

Bericht door Gisela »

Hallo Sabine, bedankt voor je antwoord.
Ik wil het inderdaad de volgende keer met mijn psychiater gaan bespreken, want volgens mij heb ik zelfs háár om de tuin geleid met mijn uiterlijk waaraan niets te zien is.
Vroeger was het een overlevingsmechanisme van me, om vooral niet te laten zien hoe ik me voelde. Denk dat het daar wel mee te maken heeft.
Sommige mensen vechten om te mogen leven.
Ik vecht om te willen leven.
Plaats reactie