Documentaire 'Hoofdzaken: shocktherapie'

Voor iedereen die algemene vragen heeft. Onderzoekers, studenten en/of radio/tv-programma's, mail naar info@zelfmoord-forum.nl voor de mogelijkheden.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Creature
Berichten: 624
Lid geworden op: zo sep 30, 2018 16:53

Documentaire 'Hoofdzaken: shocktherapie'

Bericht door Creature »

Omdat de meesten hier met depressies te maken hebben en gedachten aan de dood of zelfmoordpogingen hebben gedaan: deze documentaire gaat daarover en wat vaak als laatste redmiddel wordt gezien. Ik vond t wel interessant:


Bijna 20 procent van de volwassenen in Nederland krijgt in zijn of haar leven last van een depressie. Een deel daarvan heeft zo’n ernstige depressie dat medicatie niet (meer) aanslaat, therapie niet helpt en de suïcidale gedachten toenemen. Jessica en Fleur weten precies hoe dat is. In de nieuwe Videoland-documentaire ‘Hoofdzaken: Shocktherapie’ worden zij door documentairemaker Jessica Villerius gevolgd terwijl zij een ECT (Electro Convulsie Therapie) traject ondergaan. Een laatste redmiddel voor een gelukkig en hopelijk depressievrij leven.

Shocktherapie
Het beeld dat de meeste mensen hebben bij Shocktherapie, of ECT, is waarschijnlijk gebaseerd op de iconische scene uit de jaren ’70 film ‘One Flew Over The Cuckoo’s Nest’, waarin Jack Nicholson zonder verdoving en zonder zijn medeweten electroshocks op zijn brein krijgt toegepast. Deze omstreden behandeling wint de laatste jaren, in aangepaste vorm, voorzichtig aan populariteit onder artsen. Recent onderzoek wijst namelijk uit dat ruim 60% van de behandelde cliënten een positief effect ervaart.

Jessica en Fleur
De 23-jarige Jessica en 30-jarige Fleur worden in ‘Hoofdzaken: Shocktherapie’ door Jessica Villerius gevolgd in de periode dat zij de ECT-behandelingen ondergaan. Beide dames voldoen niet aan het beeld dat de meeste mensen hebben bij een hardnekkige depressie. Het zijn mooie, jonge vrouwen met een opleiding, baan en lieve familie. Toch willen ze allebei dood. Al heel lang.

Fleur: ‘De meeste mensen denken toch dat het een dip is die wat langer duurt, ofzo. ’De vader van deze jonge juriste vertelt in de film over de schokkende gebeurtenissen die nog op zijn netvlies staan gebrand: ‘Weet je nog dat mama en ik je op de grond vonden, in coma? Je hebt toen dagen in coma gelegen na een zelfmoordpoging.’Ook Jessica’s moeder vond haar dochter al eens op de grond. Jessica: ‘Dan vraag ik me gewoon af wat het nut van het leven is. Ik heb alle medicatie geprobeerd, alle vormen van therapie maar niets helpt.’

Beide jonge vrouwen worden gevolgd vanaf het moment dat bekend wordt dat ze de uitzonderlijke therapie mogen volgen. Uitzonderlijk omdat slechts 1% van de 26% van de mensen met een depressie die in aanmerking komt voor ECT, deze ook daadwerkelijk krijgt. Dr. Prof. Iris Sommer, hersenwetenschapper verbonden aan het UMCG: ‘Het is heel heftig voor een cliënt. Het betekent tweemaal per week onder volledige narcose en het levert in de meeste gevallen tijdelijk geheugenverlies op.’ Dat dit klopt, bewijst Fleur in de film, als ze samen met haar vader iets in haar huis gaat ophalen en zich weinig van haar huis kan herinneren. Ook Jessica heeft last van het geheugenverlies, maar, zo zegt ze: ‘liever dat dan die ellendige depressie’. Ik denk vaak: sla mij maar met een steen op mijn hoofd, misschien wordt alles dan weer normaal.’

'Hoofdzaken: Shocktherapie’ is een documentaire van Jessica Villerius en is vanaf donderdag 10 oktober te zien bij Videoland.
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: Documentaire 'Hoofdzaken: shocktherapie'

Bericht door kleintje1980 »

ik heb hem toevallig al gezien omdat ik videoland heb.. maar wil er wel bij zeggen dat je voor die methode wel pas in aanmerking kan komen als je alle medicatie hebt uitgeprobeert die er voor een depressie staat en niks blijkt te werken.. omdat het niet zonder risico's blijkt te zijn als ze een electro shock toe dienen aan je hersenen want dat doen ze.. ze maken eigenlijk door middel van apparatuur een epeleptische aanval in je hersenen en daardoor hopen ze dat je je beter gaat voelen.. wat bij sommige mensen wel werkt en bij sommige niet.. dus het is ook nog niet eens een garatie als je die therapie doet dat hij werkt.. want bij alle 2 de meiden die hem gedaan hebben werkte hij in dit geval niet.. de ene werd opgenomen later voor haar depressie maar was wel iets milder dan hij was voordat ze aan die electro shock therapie begon.. en de andere kreeg nog een ketamine therapie er achteraan.. waarvan ook de vraag was of het aansloeg..
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Plaats reactie