Medicatie bij autisme: Abilify

Vragen over hulpverlening, ervaringsverhalen en informatie over verschillende therapieën en medicatie.

Moderator: Modgroep

Gebruikersavatar
Creature
Berichten: 624
Lid geworden op: zo sep 30, 2018 16:53

Re: Abilify

Bericht door Creature »

Lorraine schreef: za jul 18, 2020 20:53 Ik ben sinds gisteravond gestart met de Dipiperon. De bedoeling is dat het per vijf dagen wordt opgehoogd (dus ik begin met 2x daags 2 druppels, over een dag of 4 2x daags 5 druppels enz). Uiteindelijk zit ik 31 juli op 20 druppels per dag (10 's ochtends en 10 's avonds). Er is tot nu toe één ding gebeurd: ik heb 's middags moeten overgeven. Dat schijnt ook een bijwerking te kunnen zijn van dit medicijn. Het is een onsmakelijk iets, maar toch wel belangrijk omdat ik jullie moet vertellen hoe het bevalt. Oké, ik hou jullie op de hoogte over de Dipiperon!
Fijn dat je ons iets laat weten hierover! Zijn het altijd druppels die je krijgt bij dit middel? En moet je die wel gewoon via de mond naar binnen werken? Wel veel druppels in totaal. Maar soms zijn druppels misschien fijner dan pillen. Ik weet niet of er nog een vervelende bijsmaak aan die druppels zit? Ik heb ooit wel eens een drankje van een medicijn moeten nemen dagelijks 2 keer en die was echt goor! Maar dat overgeven is wel echt een nare bijwerking! Ik heb echt een hekel aan overgeven. Goed dat je dat benoemt. Vanaf wanneer zou je het effect moeten merken?
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Creature schreef: za jul 18, 2020 23:10 Fijn dat je ons iets laat weten hierover! Zijn het altijd druppels die je krijgt bij dit middel? En moet je die wel gewoon via de mond naar binnen werken? Wel veel druppels in totaal. Maar soms zijn druppels misschien fijner dan pillen. Ik weet niet of er nog een vervelende bijsmaak aan die druppels zit? Ik heb ooit wel eens een drankje van een medicijn moeten nemen dagelijks 2 keer en die was echt goor! Maar dat overgeven is wel echt een nare bijwerking! Ik heb echt een hekel aan overgeven. Goed dat je dat benoemt. Vanaf wanneer zou je het effect moeten merken?
Ik heb druppels gekregen omdat dat zo werkt bij Dipiperon bij lage doseringen, volgens mij. Ik moet er twee van op een lepel doen en dan oplossen in een half glas water. Ik proef er heel weinig van, maar dat kan nog veranderen als ik meer druppels ga krijgen...
En wanneer je het effect zou merken, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Mijn AVG-arts belt over een week of 2.

Verder zijn er vandaag geen bijzondere dingen gebeurd.
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Ik ben nu de eerste dag begonnen met 5 druppels in een half glas (en 's avonds een half uur voor het slapen gaan weer 5). En ik merk een heel klein beetje verschil!!! Het wordt iets rustiger in mijn hoofd... Hopelijk wordt dit steeds beter, het is fantastisch!
Gebruikersavatar
Creature
Berichten: 624
Lid geworden op: zo sep 30, 2018 16:53

Re: Abilify

Bericht door Creature »

Lorraine schreef: di jul 21, 2020 18:20 Ik ben nu de eerste dag begonnen met 5 druppels in een half glas (en 's avonds een half uur voor het slapen gaan weer 5). En ik merk een heel klein beetje verschil!!! Het wordt iets rustiger in mijn hoofd... Hopelijk wordt dit steeds beter, het is fantastisch!
Fijn dat het lijkt te werken!! Hoe gaat het daar nu mee? En proef je nog steeds weinig van dat spul? En merk je verder ook nog bijwerkingen?
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Creature schreef: zo jul 26, 2020 01:31
Fijn dat het lijkt te werken!! Hoe gaat het daar nu mee? En proef je nog steeds weinig van dat spul? En merk je verder ook nog bijwerkingen?
Het gaat nog steeds redelijk goed, ik mag morgen naar 2x daags 8 druppels. Ik proef het spul wel (een beetje bitter is het), maar niet dat het storend is ofzo. De enige bijwerking die ik tot nu toe heb, is dat ik een beetje suf ben.
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Nu ben ik op het punt gekomen dat ik op 2x per dag 10 druppels zit. Ook is mijn Abilify (medicijn dat ik eerst gebruikte) eraf. Tot nu toe bevalt het me heel goed. Ik heb ook niet de bijwerkingen waar ik zo bang voor was... Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik er niet veel eerder mee begonnen ben! :(
Gebruikersavatar
Creature
Berichten: 624
Lid geworden op: zo sep 30, 2018 16:53

Re: Abilify

Bericht door Creature »

Lorraine schreef: wo jul 29, 2020 19:15 Nu ben ik op het punt gekomen dat ik op 2x per dag 10 druppels zit. Ook is mijn Abilify (medicijn dat ik eerst gebruikte) eraf. Tot nu toe bevalt het me heel goed. Ik heb ook niet de bijwerkingen waar ik zo bang voor was... Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik er niet veel eerder mee begonnen ben! :(
Klinkt goed! Als het goed is, is mijn psychiater weer terug en heb ik daar volgende week ergens een afspraak mee. Ik ga dit medicijn wel ter sprake brengen als eventuele optie. Eens zien hoe hij daarover denkt. (Hij is altijd erg kritisch, dus ik ben benieuwd).
Werkt het bij jou nu ook prikkeldempend en zo? Of is daar nog weinig over te zeggen?
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Creature schreef: wo jul 29, 2020 19:28
Lorraine schreef: wo jul 29, 2020 19:15 Nu ben ik op het punt gekomen dat ik op 2x per dag 10 druppels zit. Ook is mijn Abilify (medicijn dat ik eerst gebruikte) eraf. Tot nu toe bevalt het me heel goed. Ik heb ook niet de bijwerkingen waar ik zo bang voor was... Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik er niet veel eerder mee begonnen ben! :(
Werkt het bij jou nu ook prikkeldempend en zo? Of is daar nog weinig over te zeggen?
Bij mij werkt het vooral tegen mijn malende gedachten. Zonder de Dipiperon heb 150.000 gedachtes in één keer, en daar word ik doodmoe van. Ook merk ik dat mijn tic (want ik heb een tic), is afgenomen nu ik dit medicijn gebruik. En ik vind het geweldig! :lachen1:
Gebruikersavatar
Creature
Berichten: 624
Lid geworden op: zo sep 30, 2018 16:53

Re: Abilify

Bericht door Creature »

Lorraine schreef: wo jul 29, 2020 19:30
Creature schreef: wo jul 29, 2020 19:28
Lorraine schreef: wo jul 29, 2020 19:15 Nu ben ik op het punt gekomen dat ik op 2x per dag 10 druppels zit. Ook is mijn Abilify (medicijn dat ik eerst gebruikte) eraf. Tot nu toe bevalt het me heel goed. Ik heb ook niet de bijwerkingen waar ik zo bang voor was... Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik er niet veel eerder mee begonnen ben! :(
Werkt het bij jou nu ook prikkeldempend en zo? Of is daar nog weinig over te zeggen?
Bij mij werkt het vooral tegen mijn malende gedachten. Zonder de Dipiperon heb 150.000 gedachtes in één keer, en daar word ik doodmoe van. Ook merk ik dat mijn tic (want ik heb een tic), is afgenomen nu ik dit medicijn gebruik. En ik vind het geweldig! :lachen1:
Herkenbaar!
Valt haren uittrekken ook onder tics? :lachen1: Ze gaven me in het verleden Abilify o.a. om die reden. Ja, voor dat haren uittrekken is ook een specifieke naam. (Vind ik lastig op te schrijven naam elke keer uit mijn hoofd). Maar ik weet niet of dat dan ook een tic is of dat, dat meer een aandoening is.
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Creature schreef: wo jul 29, 2020 19:37 . Ja, voor dat haren uittrekken is ook een specifieke naam. (Vind ik lastig op te schrijven naam elke keer uit mijn hoofd). Maar ik weet niet of dat dan ook een tic is of dat, dat meer een aandoening is.
Bedoel je het woord automutilatie?
Gebruikersavatar
Creature
Berichten: 624
Lid geworden op: zo sep 30, 2018 16:53

Re: Abilify

Bericht door Creature »

Lorraine schreef: wo jul 29, 2020 19:39
Creature schreef: wo jul 29, 2020 19:37 . Ja, voor dat haren uittrekken is ook een specifieke naam. (Vind ik lastig op te schrijven naam elke keer uit mijn hoofd). Maar ik weet niet of dat dan ook een tic is of dat, dat meer een aandoening is.
Bedoel je het woord automutilatie?
Nee, Trichotillomanie bedoelde ik. Heb het ff opgezocht.
Lorraine
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 16, 2018 21:21

Re: Abilify

Bericht door Lorraine »

Creature schreef: wo jul 29, 2020 19:43
Nee, Trichotillomanie bedoelde ik. Heb het ff opgezocht.
Oké, weer wat geleerd vandaag.... :wink:
Gebruikersavatar
Creature
Berichten: 624
Lid geworden op: zo sep 30, 2018 16:53

Re: Abilify

Bericht door Creature »

Het is bij mij uiteindelijk geen Dipiperon geworden. De psychiater was daar niet zo'n voorstander van omdat dat teveel mijn denken zou beïnvloeden volgens hem. Uiteindelijk hebben we besloten dat ik met Sertraline/Zoloft ga starten en daar ben ik vanavond voor het eerst mee begonnen. Ook met druppels in mijn geval. Wel vanwege andere redenen dan dat ik die Dipiperon zou starten uiteraard. Ik moet met druppels beginnen omdat ik met een zeer lage dosering begin, bewust, zodat ik zo min mogelijk last krijg van de bijwerkingen. Als ik genoeg heb opgebouwd, ga ik over op tabletten. Maar ja, helaas kun je met dit soort middelen pas na 4 tot 6 weken zeggen of het wat doet.
Plaats reactie