Waarborgen veiligheid bij online behandeling

Hier staan de vragen die beantwoord zijn als naslagwerk en om er met elkaar verder over te praten

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Waarborgen veiligheid bij online behandeling

Bericht door Hope »

Hoi Astrid,

Ik schrijf dit bericht voor een forumlid die zelf niet in de gelegenheid is dit te doen.

Zij gaat komende week een online behandeling volgen bij Psytrec. Nu maakt ze zich ernstig zorgen over hoe ze dit veilig kan houden voor zichzelf. Ze heeft wel basis crisisvaardigheden, maar het lukt haar, juist bij oplopende hoge spanning vaak niet deze in te zetten. Ook door stemmen in haar hoofd die haar opdrachten geven. Ze is bekend met middelenmisbruik en zelfbeschadigend gedrag.

Ze mag tijdens de behandeling geen gebruik maken van telefoon of andere middelen om contact op te nemen met de buitenwereld om daar hulp te vragen, alleen eventueel de afdeling bellen wanneer dit echt nodig is. Ze is net een week intern geweest bij Psytrec en heeft daar niet een heel warm welkom gevoel aan overgehouden en dus niet het gevoel daar veel hulp te kunnen vragen. Ze is dus echt op zichzelf aangewezen.

Heb jij tips voor haar, hoe ze deze week toch zo veilig mogelijk door kan komen?
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: Waarborgen veiligheid bij online behandeling

Bericht door Hulpverlener »

Beste Hope,
Fijn dat je voor iemand een vraag wilt stellen. Wel is het een ingewikkelde vraag. Ik begrijp dat er allerlei voorwaarde vanuit de kliniek/online programma zijn. Als eerste denk ik, wat heb je in de interne week geleerd wat je ook thuis zou kunnen toepassen? Waren er oefeningen, vaardigheden die ook goed in de thuissituatie te doen zijn. Ik begrijp ook uit het verhaal dat de opname aldaar geen warm gevoel gaf en dat je wel de afdeling mag bellen. Waren er wel hulpverleners waar je meer vertrouwen in had, die je evt wel durft te bellen?
Als dit niet mogelijk is denk ik dat het belangrijk is om zoveel mogelijk je omgeving aan te passen. Geen middelen in huis, scherpe voorwerpen opbergen. Je kunt het niet geheel wegnemen maar wel een extra systeem inbouwen.
Heb je een crisis/signaleringsplan? Standaard interventies inzetten na elke online sessie: ontspanningsoefeningen, mindfullness, aktiviteiten waar je je aandacht/concentratie voor nodig hebt. Schrijven na elke sessie?
Mag ingesproken berichten luisteren wel? Personen die vertrouwt zijn een spraakbericht laten inspreken.
Ik kan niet anders dan je heel veel sterkte wensen en maak een lijstje met tips wat je kunt nalezen in moeilijke situaties met vaardigheden die je in crisis vertrouwen kunnen geven.
Sterkte. Gr Astrid
Plaats reactie