Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Voor iedereen die algemene vragen heeft. Onderzoekers, studenten en/of radio/tv-programma's, mail naar info@zelfmoord-forum.nl voor de mogelijkheden.

Moderator: Modgroep

Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door Hope »

https://www.ydr.com/story/news/2019/05/ ... 268146001/

Het is in het Engels want het gaat om een Amerikaanse vrouw. Maar dit is dus waarom het bespreken van zelfmoordmethodes niet is toegestaan op het forum...
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Bloempjuh1984
Berichten: 286
Lid geworden op: vr apr 12, 2019 16:51

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door Bloempjuh1984 »

Heftig, begrijp jullie standpunt goed, misschien nu wel beter.
joost1976
Berichten: 5144
Lid geworden op: do jan 17, 2019 14:07
Locatie: Limburg

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door joost1976 »

ik ook
Some fools remember all that they say
And forget about all that they hear
Well, I don't wanna be that fool that goes blind through the day
I wanna hear what I need to hear
Just don't break my heart
Just don't break my heart
freya25
Berichten: 104
Lid geworden op: do feb 14, 2019 23:17

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door freya25 »

Ik vind het dubbel, ze wilde toch al dood, wat mij betreft liever zo dan en public in een impuls gaan. Ik denk niet dat je mensen op ideeën brengt door het erover te hebben. Voor de praktische kant is er genoeg op Google te vinden.

Maar juist door erover in gesprek te kunnen( voor en nadelen, afwegingen mbt welke keuze) kan je naar mijn idee ook mensen op andere gedachten brengen. Soms kan het idee van de mogelijkheid hebben juist ook de drang verminderen. Denk niet dat het bespreekbaar maken leidt tot meer suïcide.

Maar heb het idee dat ik daar alleen in sta, of het niet goed uitgelegd krijg.

Vind niet perse dat die plek om het erover te kunnen hebben perse hier moet zijn, maar wel dat die plek er legaal zou moeten zijn in het Nederlands.
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door Hope »

Ik denk dat je het er ook over kunt hebben zonder de ander aan te moedigen om zelfmoord te plegen of tips voor de beste methode uit te wisselen.
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Gebruikersavatar
thePhoenix
Berichten: 68
Lid geworden op: do mei 30, 2019 23:14

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door thePhoenix »

Helemaal mee eens. Hier staat ook dat standpunt:
"No one on the forum encouraged her to seek help. The only help they provided, her family says, was a recipe for her to end her own life. "

Je moet op een forum komen om bij elkaar steun te vinden, niet om ideeën te zoeken.
De vrije mens denkt over niets minder dan over de dood. Zijn wijsheid is niet een denken over de dood, maar over het leven.
Pietje
Berichten: 2421
Lid geworden op: do dec 07, 2017 16:58

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door Pietje »

Persoonlijk heb ik lange tijd op een forum gezeten waarbij eigenlijk alles bespreekbaar was. En ja aan de ene kant weet ik nu welke methodes haalbaar zijn em goed werken. Aan de andere kant weet ik ook dat een impulsieve poging dom is. Dat bij veel manieren de kams dat je het overleeft met wat voor letsel dan ook veel te groot zijn. Tuurlijk zijn er mensen die enkel op zo'n forum komen om aan een goede methode te komen, zo kwam ik daar ook. Maar de mensen die het vervolgens doorzetten zouden dat toch wel doen. Alleen nu met een goede methode. Mij heeft het gek genoeg geholpen. De zekerheid dat ik op elk moment kan stoppen met dit leven. Waarschijnlijk als ik die zekerheid toen niet had had ik het niet aangedurfd alle stappen te zetten richting verbetering die ik nu gemaakt heb.
Scratching at the surface but the bottoms where I'm at ▪▪▪ Hello darkness my old friend ▪▪▪ you can't see my tears in the rain
freya25
Berichten: 104
Lid geworden op: do feb 14, 2019 23:17

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door freya25 »

Jullie zie het als aanmoedigen, voor mij voelt het als begrip, herkenning. Er zullen vast zieke geesten tussen zitten die er lol in hebben om iemand over de rand te duwen. Maar mij lijkt het best prettig als mensen zeggen dat het ok is, dat leven misschien gewoon niet voor iedereen is weggelegd. Jammer dat in Engels communiceren mij niet goed lukt, de fora bestaan wel dus ik ben niet de enige met de behoefte om het er uitgebreider over te hebben.
Gebruikersavatar
thePhoenix
Berichten: 68
Lid geworden op: do mei 30, 2019 23:14

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door thePhoenix »

Ik denk dat je de goede personen moet treffen. Als je zeer onzeker in je vel zit en je ziet de mogelijkheden constant voor je in tekst en ook in het leven, dan snap ik dat je in een zwak moment het sneller geneigd bent om te doen.

Ook ik zou graag willen delen aan welke opties ik denk, wat ik overwogen heb en ben benieuwd wat andermans ervaringen hierover zijn. Maar ik kan wel goed begrijpen dat ze hier binnen dit forum een duidelijk standpunt maken dat ze het risico niet willen lopen.
De vrije mens denkt over niets minder dan over de dood. Zijn wijsheid is niet een denken over de dood, maar over het leven.
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door Hope »

@ Freya: Heb je het artikel gelezen? Niet alleen had die vrouw de informatie over welke middelen ze genomen had, van dat forum. Maar ze nam al drie dagen daar dagelijks iets van, zodat ze dus na drie dagen dood zou zijn. Gedurende die dagen postte ze verslagen van hoe ze zich voelde op dat forum. En werd ze aangemoedigd het vol te houden en gecomplimenteerd met hoe ze het deed. Ik kan dat niet anders zien dan aanmoedigen.

Plus dat er dus niemand in al die tijd is geweest die haar geprobeerd heeft ervan te overtuigen dat er wellicht andere opties zijn dan zelfmoord. Therapie of medicatie bijvoorbeeld. Dat is toch niet een plek om herkenning te zoeken?

Misschien zegt "ons" forum te eenzijdig nu dat zelfmoord niet de oplossing is. Ik denk dat je daarin een punt kunt hebben en als je dingen hebt die je graag anders zou willen zien, zou ik ze graag horen en wil ik daar echt serieus naar kijken. Maar een forum wat mensen alleen maar aanmoedigt in hun zelfmoordgedachtes zonder daar een andere oplossing tegenover te zetten, ik kan me niet voorstellen dat dat echt een ander doel kan dienen dan kwetsbare, wanhopige mensen het laatste zetje geven.
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Gebruikersavatar
thePhoenix
Berichten: 68
Lid geworden op: do mei 30, 2019 23:14

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door thePhoenix »

Hope schreef: wo jun 05, 2019 23:24Misschien zegt "ons" forum te eenzijdig nu dat zelfmoord niet de oplossing is.
In denk dat de visie moet zijn dat zelfmoord een van de oplossingen is. Het is misschien de meest egoïstische, maar het is een oplossing voor de persoon zelf. Het is ook fijn om op een forum als dit te horen en te lezen dat er meerdere opties zijn naast de zelfmoord, dat er mensen zijn die met hetzelfde probleem zitten (de herkenning) en als je er dieper op in wilt gaan. Dan is het misschien de taak om iemand te zoeken op het forum die dat ook wilt delen en kan je over gaan op de privé berichten. Ik neem aan dat het forum daar ook vrij voor staat.
De vrije mens denkt over niets minder dan over de dood. Zijn wijsheid is niet een denken over de dood, maar over het leven.
freya25
Berichten: 104
Lid geworden op: do feb 14, 2019 23:17

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door freya25 »

Hope schreef: wo jun 05, 2019 23:24 @ Freya: Heb je het artikel gelezen? Niet alleen had die vrouw de informatie over welke middelen ze genomen had, van dat forum. Maar ze nam al drie dagen daar dagelijks iets van, zodat ze dus na drie dagen dood zou zijn. Gedurende die dagen postte ze verslagen van hoe ze zich voelde op dat forum. En werd ze aangemoedigd het vol te houden en gecomplimenteerd met hoe ze het deed. Ik kan dat niet anders zien dan aanmoedigen.

Plus dat er dus niemand in al die tijd is geweest die haar geprobeerd heeft ervan te overtuigen dat er wellicht andere opties zijn dan zelfmoord. Therapie of medicatie bijvoorbeeld. Dat is toch niet een plek om herkenning te zoeken?

Misschien zegt "ons" forum te eenzijdig nu dat zelfmoord niet de oplossing is. Ik denk dat je daarin een punt kunt hebben en als je dingen hebt die je graag anders zou willen zien, zou ik ze graag horen en wil ik daar echt serieus naar kijken. Maar een forum wat mensen alleen maar aanmoedigt in hun zelfmoordgedachtes zonder daar een andere oplossing tegenover te zetten, ik kan me niet voorstellen dat dat echt een ander doel kan dienen dan kwetsbare, wanhopige mensen het laatste zetje geven.
Helaas is mijn concentratie zo beroerd dat ik van lange artikelen weinig soep kan koken, en van engelse lange artikelen nog minder.
Maar ik denk ook na jouw uitleg dat je het ook kan zien als iemand steunen in zijn beslissing. Ze wist zelf vast best dat er nog andere opties waren, maar mogelijk wilde ze dat gewoon niet. Ik merk bij mezelf in ieder geval dat mijn motivatie voor therapie e.d. compleet weg zijn, ik wil geen oplossing meer (maar vind nog wel dat ik mijn man en kinderen wel verplicht ben om door te zoeken. Ik heb zelf gekozen voor kinderen en vind wel dat ik die verantwoordelijkheid moet nemen. Denk alleen ook dat ik dat niet volhou). Ik blijf nog even hangen omdat ik graag wil snappen wat me zolang in leven heeft gehouden en nog houdt, maar het begint voor mij wel op te houden. En dan zou ik het fijn vinden als er iemand is bij wie ik terecht kan die het voor mijn part afkeurt, maar het wel respecteert. En diegene ga ik in mijn omgeving niet vinden, men kan er niet eens mee dealen dat ik weiger mijn verjaardag te vieren (ik ga niet iets vieren waar ik compleet niet blij mee ben).Dus ik zou wel herkenning, steun kunnen halen van een dergelijk forum. Ik ken het forum niet, maar in het artikel is voornamelijk de familie aan het woord en die hebben natuurlijk wel een hele gekleurde beleving (waarschijnlijk ook om voor zichzelf te verhullen dat ze niets door hebben gehad, dan is het fijn om een forum de schuld te geven, terwijl ik het persoonlijk idioot vind om toe te geven dat een anoniem lid op een forum meer invloed had op haar keuze dan de familie zelf. Juist als dood beter bespreekbaar is in al zijn facetten, zou iemand het minder snel op een anoniem forum hoeven te zoeken)

Ik vind niet perse dat dit forum daar de plek voor zou hoeven zijn (al is de naam eigenlijk wel wat misleidend). Het is duidelijk dat de missie hier op voorkomen ligt. Maar ik zou een forum a la spaink of ex6 zelf wel heel erg prettig vinden, en zoiets kan ik in het nederlands niet vinden. Nog prettiger zou ik het vinden als er in de maatschappij meer acceptatie zou kunnen komen voor zelfmoord. Dat het gerespecteerd wordt dat een ander niet dat in het leven ziet wat jij ziet. Dat je kan relativeren dat als de ander dood gaat, het leven voor jou op den duur nog steeds leuker is dan dat het nu voor die ander is.

Ik geloof niet dat je mensen op ideeën brengt door het over methodes te hebben, die zijn wel te googelen. Ik denk wel dat het kan opluchten om het erover te hebben. Dat je genoeg kan hebben aan het idee dat je je eigen beslissing in de hand hebt en dat dat er voor zorgt dat je verder kan met je leven. Ik merk aan mezelf dat hoe meer ik er rationeel mee bezig ben, hoe minder impulsen ik heb om willekeurig iets te ondernemen om te zorgen dat ik overlijdm dus ik geef mezelf hiermee feitelijk meer kans om de wil in leven terug te vinden. Dus ik vind de algemene norm op fora dat er niet over methodes gepraat mag worden (want het is niet alleen hier niet toegestaan) vrij overdreven. Wat ik dan wel weer snap is dat de grens mbt hulp bij zelfdoding erg vaag is en dat fora beheerders zich daar niet aan willen branden. Kom ik weer terug op de maatschappij, als daar meer acceptatie is schuift die grens waarschijnlijk wel op en is er ook meer mogelijk.

Hoop dat je me nog kan volgen, ik mezelf al bijna niet meer :oops: :roll: :wink:
Gebruikersavatar
thePhoenix
Berichten: 68
Lid geworden op: do mei 30, 2019 23:14

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door thePhoenix »

freya25 schreef: do jun 06, 2019 00:19 Ik geloof niet dat je mensen op ideeën brengt door het over methodes te hebben, die zijn wel te googelen. Ik denk wel dat het kan opluchten om het erover te hebben. Dat je genoeg kan hebben aan het idee dat je je eigen beslissing in de hand hebt en dat dat er voor zorgt dat je verder kan met je leven.
Naar mijn idee is dat ook het idee achter veel psychologen. Tijdens therapie wordt juist gezegd dat als je het gevoel hebt dat je er niet aan mag denken, dat het fout is en daardoor het juist blijft opkroppen, het juist het waarheidsbeeld wordt. Door het te benoemen en te bespreken komt het eruit en lucht het op. Ook wel wat ik geleerd heb van een Theatervoorstelling over suicide vorig jaar. Het opkroppen is soms een groter probleem, dan de gedachten zelf. Al denk ik nog steeds dat je de juiste mensen moet treffen dat de een heel goed kan helpen en de ander juist totaal niet.
De vrije mens denkt over niets minder dan over de dood. Zijn wijsheid is niet een denken over de dood, maar over het leven.
Gebruikersavatar
Phoenix
Berichten: 294
Lid geworden op: wo okt 18, 2006 19:46
Locatie: Noord Brabant

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door Phoenix »

De sfeer op een forum als dit gaat behoorlijk veranderen als hier uitgebreid gediscussieerd kan gaan worden over methoden.
Daarnaast, en dat is meestal nav actualiteiten, kan dit zomaar tot vervolging van beheerders van dit forum leiden.

Zoals ook al geschreven, er is voldoende op het web te vinden en ja, het geeft rust om te weten hoe het zou kunnen.
Ik noem dat altijd de nooduitgang, weten dat er nog meer opties zijn geeft mensen een zekere mate van rust.

Hij is niet van mij maar ik vind de uitspraak "zelfmoord is een permanente oplossing voor een tijdelijk probleem" nog altijd heel treffend.
Het fijne hier vond ik altijd dat mensen denken in andere oplossingen dan de dood zonder dat de dood hier taboe verklaard werd.
Het ZIN!boek geeft richting, download het van de site van Andre Meiresonne
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Vrouw pleegt zelfmoord na tips op forum

Bericht door Hope »

Phoenix schreef: zo jun 09, 2019 23:07 De sfeer op een forum als dit gaat behoorlijk veranderen als hier uitgebreid gediscussieerd kan gaan worden over methoden.
Daarnaast, en dat is meestal nav actualiteiten, kan dit zomaar tot vervolging van beheerders van dit forum leiden.

Zoals ook al geschreven, er is voldoende op het web te vinden en ja, het geeft rust om te weten hoe het zou kunnen.
Ik noem dat altijd de nooduitgang, weten dat er nog meer opties zijn geeft mensen een zekere mate van rust.

Hij is niet van mij maar ik vind de uitspraak "zelfmoord is een permanente oplossing voor een tijdelijk probleem" nog altijd heel treffend.
Het fijne hier vond ik altijd dat mensen denken in andere oplossingen dan de dood zonder dat de dood hier taboe verklaard werd.
Fijn om weer eens iets van je te lezen!

Je schrijft in je reactie "het fijne VOND ik altijd...." bedoel je daarmee dat het nu niet meer zo is? Of dat jij dat fijn vond toen jij met die gevoelens rond liep? Of misschien nog wel heel wat anders?
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Plaats reactie