Dreigen met veiligthuis

Hier staan de vragen die beantwoord zijn als naslagwerk en om er met elkaar verder over te praten

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Blossem-Flower
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma feb 05, 2018 17:02

Dreigen met veiligthuis

Bericht door Blossem-Flower »

Hoi Astrid,

Ik heb een vraag, sinds ik over ben naar het wijkteam heb ik best veel gezeur van de behandelaars. Bv als ik niet elke week kom of me medicatie niet voor een week neem (had altijd voor twee weken een rol). Dan bellen ze veiligthuis zeggen ze. Hierdoor kan ik ze niet vertrouwen om open te zijn naar ze,ik wil eigelijk zoveel kwijt maar dat lukt gewoon niet. en duren me gesprekken niet langer dan 10 min. Wat ik zelf niet erg vind. Der wordt gezegd dat ik geen andere behandelaar kan krijgen. Nu vraag ik me af mogen ze daar mee dreigen en mogen ze voor dat soort dingen veiligthuis inschakelen? Of dreigen met een gedwongen opnamen? Ik vind dit wel een beetje ver gaan allemaal.

En ik heb veel aan een zm plan gedacht. En alles tot de puntjes uit gedacht. Een iemand weet het maar en ik weet dat die persoon me niet tegen zal houden. Maar is die persoon dan medeplichtig?


Groeten Blossem
if you're looking for me.. go where the waves break to where the sea kisses the earth because only there rests my hea
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: Dreigen met veiligthuis

Bericht door Hulpverlener »

Beste Blossem,
Als eerste wat vreselijk jammer dat het zo loopt met het wijkteam. Samenwerking en vertrouwen zijn belangrijk om een contact/behandeling te laten slagen. Ik ken jouw situatie onvoldoende om zicht te hebben over waarom dit zo gebeurd. Het lijkt mij belangrijk om te bespreken dat je moeite hebt met vertrouwen en op deze manier niet alles kan delen wat je zou willen. Benoemen dat je graag de samenwerking wilt verbeteren: ik zou het graag anders willen.
Nu vraag ik me af mogen ze daar mee dreigen en mogen ze voor dat soort dingen veiligthuis inschakelen? Persoonlijk hou ik niet van dreigen omdat dat betekend dat je niet in de samenwerking bent, ik ervaar dit ook als een teken van onmacht. Volgens mij mag iedereen veilig thuis inschakelen, veilig thuis bepaald dan of het melding waardig is of niet. Zo nee wordt het weer afgesloten. Zo ja, zal er onderzoek worden gedaan naar de huidige hulpverlening en kan er een advies volgen.
Of dreigen met een gedwongen opnamen?
Gedwongen opname kan alleen bij actueel actief psychiatrisch beeld, bv psychose in combinatie met gevaar. Gevaar voor jezelf of anderen. Altijd in combinatie en mag dan alleen als iemand echt niet meewerkt.
En ik heb veel aan een zm plan gedacht. En alles tot de puntjes uit gedacht. Een iemand weet het maar en ik weet dat die persoon me niet tegen zal houden. Maar is die persoon dan medeplichtig?
Ook dat vind ik een moeilijke vraag, dit zou je juridisch moeten navragen. In eerste instantie zou ik zeggen dat de ander medeplichtig is op het moment dat je de ander vertelt dat je het gaat uitvoeren en wanneer en de ander dit dan laat gebeuren. Ik weet echter onvoldoende van het juridische kader.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Veel sterkte. Het is altijd erg vervelend als de samenwerking niet loopt.
Succes. Gr Astrid
Plaats reactie