Zorgprestatiemodel

Hier staan de vragen die beantwoord zijn als naslagwerk en om er met elkaar verder over te praten

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gips
Berichten: 4855
Lid geworden op: zo feb 23, 2020 02:01

Zorgprestatiemodel

Bericht door Gips »

Beste Astrid,

Ik begrijp dat de bekostiging van de zorg per januari 2022 wijzigt. Op dit moment word ik nog gezien vanuit een acute zorg dbc, terwijl dit eigenlijk (ondanks nog veel vragen en hobbels agv moelijke leefomstandigheden) niet meer passend is. Ik zit al langere tijd in een afscheidsfase. Ik ben nu nog niet zo ver, maar mijn plan is dat ik werk aan dingen voor mijn toekomst en probeer de akeligheid van afscheid te verwerken, zodat ik dit verlies iets minder hard zal voelen. Missen ga ik haar sowieso heel erg voor de persoon die ze is, maar vervolgbehandeling is niet wat ik wil.

Mijn behandelaar heeft mij niet gewezen op de veranderingen in de financiering, en wil me volgens mij ook niet opjagen in mijn proces.
Het maakt mij minder uit dat de dbc nu blijkbaar jaarlijks wordt afgesloten en ik dan vanaf januari opnieuw mijn eigen risico opmaak.
Maar ik wil tegelijkertijd ook niet dat zij er als instelling geld op toeleggen omdat ik nog contact nodig heb. Er staan nl wat nare dingen op stapel in het begin vh nieuwe jaar, maar als ik contact met haar zou zoeken of zij nog een huisbezoek zou doen, zouden zij dat dan nog wel volledig vergoed krijgen?

Ergens moet ik toch een keer weg, hoe moeilijk dat ook is om meerdere redenen. Realiteit is dat ik daar niet meer hoor. Moet ik dan deze wijziging in financiering kiezen omdat het voor hun beter is? Ik moet zeggen, dat dit idee me wat aanvliegt, omdat ik nu nog best vaak contact nodig heb door actuele dingen. Dus dat vraagt ook een aanpassing van mij om misschien al mijn vragen nog voor januari te stellen? Vragen stellen/sparren ben ik overigens altijd al wel mee bezig, maar dan zonder die harde grens in mijn hoofd.

Ik ben benieuwd naar je idee hierover. En ja, ik moet het ook met haar bespreken.

Groet, Gips
Hulpverlener
Berichten: 27
Lid geworden op: do nov 26, 2015 21:25

Re: Zorgprestatiemodel

Bericht door Hulpverlener »

Beste Gips,
Bij onze instelling vinden deze maand pas trainingen plaats voor medewerkers om geïnformeerd te worden over het nieuwe zorgprestatiemodel. Ik denk dat dit voor veel instellingen geld en veel hulpverleners nog niet goed weten wat en hoe de veranderingen zullen zijn. Wel zijn er al heel wat filmpjes in omloop. Maar ik moet je ook zeggen dat ik het allemaal ook nog niet precies weet. Verandering voor cliënten die ik heb begrepen zijn:
* eigen risico niet meer per DBC jaar maar per kalenderjaar
* facturatie geschiedt tijdens behandeltraject en niet meer na afsluiting van behandeling
* duidelijke nota's met ook direct overzicht wat voor eigen risico is, rekeningen met alleen directe tijd
Ik heb wel begrepen dat alle DBC aan het einde van het jaar worden afgesloten.
Mocht ik volgende week nog belangrijke informatie krijgen dan kan ik je dat laten weten. Ik moet je echter eerlijk zeggen dat er weinig vanuit cliënten wordt genoemd, meer over de registratie voor behandelaren.

Verder zou ik willen zeggen, maak geen keuzes op basis van een nieuw model maar kijk wat heb ik nodig? Wat kunnen ze me nog bieden? en in welk tijdbestek zou dit kunnen? Dit alles los van het systeem.
Succes en sterkte.
Gr Astrid
Gips
Berichten: 4855
Lid geworden op: zo feb 23, 2020 02:01

Re: Zorgprestatiemodel

Bericht door Gips »

Beste Astrid,

Bedankt voor jouw reactie!

Toevallig kwam m'n behandelaar er nu zelf mee: het zpm en afsluiting dbc eind dit jaar. Ik zei haar dat ik er al over had nagedacht, dat het missch dan beter is om voor januari af te sluiten maar dat dat idee me wat aanvliegt.

Ik denk dat ze daar alles al wel gedaan hebben dat ze konden, en veel meer. En ik heb er ook alles aan gedaan. Doe er nog steeds veel aan. Elke keer lijkt iets anders nog van belang, en is dat daarna ook (genoeg) verwerkt.
Maar de realiteit van mijn gezondheid is dat ik weinig mobiel ben en dat dat alleen maar slechter/pijnlijker wordt. Ook dat zal ik veel meer gaan ervaren als ik haar niet meer zie, omdat ik met haar nog met vooruitgang bezig ben, en ze aan huis komt. Maar het leven is uiteindelijk ook wat het is. Het moet geen smartlap worden (zeg ik wat laat, zal ze zeggen)..

Groet, Gips
Plaats reactie