Zelfmoord is een unaniem besluit bij trauma

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gips
Berichten: 4855
Lid geworden op: zo feb 23, 2020 02:01

Zelfmoord is een unaniem besluit bij trauma

Bericht door Gips »

Ik kan hier veel over zeggen, maar allereerst maar eens de stelling dat niemand die ernstig en langdurig trauma heeft meegemaakt, unaniem besluit dat zelfmoord ok is. Omdat er teveel verschillende bewegingen in jezelf zijn, niet metvde neus dezelfde kant op ;-)

En zonder unaniem besluit (van alle delen en kanten in jezelf!), Hoe kom je dan ooit aan toestemming? Door niet meer naar jezelf te luisteren? Maar was dat niet onderdeel van hoe je trauma kreeg?

Mijn stelling is dus: zelfmoord is vaak twijfel tot het einde, ook als het wel plaatsvindt.
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Zelfmoord is een unaniem besluit bij trauma

Bericht door Hope »

Helemaal mee eens
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: Zelfmoord is een unaniem besluit bij trauma

Bericht door kleintje1980 »

ben ik het wel mee eens... want als ik naar mezelf kijk wil ik ook zelfmoord plegen op dit moment.. wil ik het om dood te zijn.. nee maar meer omdat ik rust wil in me hoofd.. en eigenlijk eerlijk gezegd niet weet hoe ik het op een andere manier moet krijgen dan via zelfmoord.. omdat met medicatie het niet werkt allemaal.. en therapie voor mij ook niet helpend was eerder het tegendeel heeft bereikt van wat het moest bereiken.. het juist erger heeft gemaakt dan voor ik er aan begon.. en ja ik twijffel super hard ieder moment van de dag van moet ik het nu doen.. voor wie vecht ik überhaupt eigenlijk voor mezelf of voor me omgeving ? komt het door me trauma's dat ik dit gevoel heb.. of door dat ik niet meer wil.. ik zou het niet weten had ik me anders gevoeld als het allemaal niet had gebeurd ? hey weet iemand een antwoord op die vragen.. denk dat dat de dingen zijn die je ook wel aan het twijffelen maken soms.. en er ook voor zorgen dat je het niet impulsief doet athans ik niet...
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
Gips
Berichten: 4855
Lid geworden op: zo feb 23, 2020 02:01

Re: Zelfmoord is een unaniem besluit bij trauma

Bericht door Gips »

Vroeger zei een vriendin bij kleren kopen altijd: 'bij twijfel niet doen'.
Ik denk dat het bij zoiets groots als je leven wel op gaat, maar qua kleren, nou ja, je moet ook wat aan uiteindelijk ;)

(wat rot dat je zo heftig worstelt, kleintje)
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Re: Zelfmoord is een unaniem besluit bij trauma

Bericht door Hope »

Ik denk inderdaad dat ik het nu pas echt snap, na afgelopen week. Na die twijfel, in (bewust) contact met de delen echt doorlopen te hebben.

Sowieso denk ik niet dat iemand ooit echt dood wil. Iedereen wil diep van binnen eigenlijk een ander leven. Een leven waarin dromen, doelen, wensen wel haalbaar zijn. Zelfmoord is slechts een uiting van onmacht, het opgeven van dromen, doelen, wensen het ultieme opgeven.

En iedereen, hoe ongelukkig ook, tenzij uiteraard onder invloed van, heeft wel dat stemmetje wat blijft zeggen "stel nou dat morgen ...." wat ons hier houdt. Wat ons hoop, of koppigheid blijft geven. Ptss of niet. Maar ergens houdt die hoop op, stop je met geloven in morgen, verliest dat stemmetje kracht.

In ons geval zijn die stemmetjes uitgebreider en complexer en met elkaar in oorlog. Er is niet een vaststaande IK tegen een stemmetje op de achtergrond maar een heel web van meningen en argumenten. En als je die allemaal mee wilt nemen, kom je er nooit uit.

Maar sowieso kom je dan toch nooit ergens? Want ze zijn het nooit ergens allemaal over eens....

Uiteindelijk zal wel of geen zelfmoord dezelfde overweging zijn als wel of geen therapie. Een mening gebaseerd op feiten. Duideijke afwegingen, zoals bij elke beslissing. En niet zozeer of het verenigbaar is met alle delen.

En dus zal het denk ik een weloverwogen lange termijn beslissing zijn (of zou het moeten zijn) zonder twijfel in mijn geval uiteindelijk.
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Plaats reactie