Man vervolgd voor verkopen "zelfmoordpoeder"

Voor iedereen die algemene vragen heeft. Onderzoekers, studenten en/of radio/tv-programma's, mail naar info@zelfmoord-forum.nl voor de mogelijkheden.

Moderator: Modgroep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hope
Moderator
Berichten: 7608
Lid geworden op: zo dec 31, 2006 16:17
Locatie: Noord-Holland

Man vervolgd voor verkopen "zelfmoordpoeder"

Bericht door Hope »

Man vervolgd voor verkopen "zelfmoordpoeder"

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -rechtbank
Als de moed je in de schoenen zakt
zit het precies daar waar het zijn moet
Om de eerste stap te zetten
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: Man vervolgd voor verkopen "zelfmoordpoeder"

Bericht door Panthera »

Ja, ik las het net.
Roept echt gemengde gevoelens op..

Aan de ene kant ben ik blij dat mensen die het niet zagen zitten (dat vul ik dan even in, maar laten we daarvan uitgaan), op een beetje menswaardige manier konden gaan (hoop ik dan). Ik kan me ergere methodes voorstellen.
Of dat het geen nep poeder was, waar ze ziek van werden of iets aan overhielden.

Aan de andere kant las ik ook (op nos.nl) het volgende "Daarmee zou hij in zijn levensonderhoud hebben voorzien". En dat vind ik dan niet oke. Je doet het uit principe, en niet om het geld. Maar hij was blijkbaar ook voorstander van euthanasie. Dus hopelijk deed hij het wel met de beste intenties.

Maar, wat ik dan ook vind;
Buijsen stelt dat de Nederlandse overheid de verplichting heeft om kwetsbare mensen, die zelf niet weloverwogen een besluit tot zelfdoding kunnen nemen, moet beschermen. "Die bescherming is er niet bij iemand die dit zo verkoopt, dus het is niet wenselijk dat dit gebeurt."
Ik ben het wel met die Buijsen eens. Sommige, en wellicht dat dat hier herkenbaar is, doen het in impuls, zijn blij dat het niet gelukt is, kunnen hun leven nog wel op de rit krijgen. Dus wie mag bepalen wanneer je waardig mag sterven???


Maar ik hoop dat dit voorval wel wordt gebruikt voor pro-euthanasie. Wellicht dat deze manier niet goed is, maar zie de ernst en de noodzaak er wel van in! Zorg ervoor dat dit legaal kan, zorg voor de expertise, de centrums, de laagdrempeligheid, zorg ervoor dat mensen die dat willen, kunnen kiezen voor de dood. Zonder de onnodige rompslomp of zeer strenge voorwaarde.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken?
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Gebruikersavatar
Panthera
Berichten: 3407
Lid geworden op: di mar 03, 2009 23:47
Locatie: Brabant

Re: Man vervolgd voor verkopen "zelfmoordpoeder"

Bericht door Panthera »

Dit dus:
Staat gedaagd om humane zelfdoding mogelijk te maken - https://nos.nl/l/2375989

Daar ben ik voor. En als dat niet gebeurd. Dan krijg je dit soort tafarelen dat mensen het op eigen houtje doen en andere 'helpen'.
Being different isn’t a bad thing. It means you’re brave enough to be yourself
Gebruikersavatar
kleintje1980
Moderator
Berichten: 7252
Lid geworden op: wo mar 06, 2013 17:35

Re: Man vervolgd voor verkopen "zelfmoordpoeder"

Bericht door kleintje1980 »

Ik denk dat dit echt een gevolg is dat de euthanasiewet voor psychisch lijden zo niet goed herkend wordt en zo aan mega zwaren eisen moet voldoen... lijkt soms wel aan meer eisen dat als iemand door de gevolgen van een ziekte het aanvraagt want ja dat kunnen ze wel zien wat dat doet. en dat wat in je hoofd gebeurd niet...dus ja ik snap dat mensen zelf gaan handelen in middelen om er een einde aan te kunnen maken... en misschien moeten ze eens gewoon de hele psychisch zorg eens meer geld geven zodat je ook dingen kunt voorkomen
it's only a crack in a castle off glass, angel with a shotgun, befor you start a war you beter know what you are fithing for
LostLife
Berichten: 52
Lid geworden op: do mei 06, 2021 03:18

Re: Man vervolgd voor verkopen "zelfmoordpoeder"

Bericht door LostLife »

Ik neem aan dat hij geen vaste klandizie had die regelmatig terugkwam. (sorry, grapje)
Blossem-Flower
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma feb 05, 2018 17:02

Re: Man vervolgd voor verkopen "zelfmoordpoeder"

Bericht door Blossem-Flower »

Ik ben er totaal niet mee eens dat tie vervolgd wordt
if you're looking for me.. go where the waves break to where the sea kisses the earth because only there rests my hea
Plaats reactie