Het maken van een G-schema werkt als volgt:
!. Gebeurtenis
De eerste stap is het beschrijven van de gebeurtenis. In dit geval is dat dus
Ik wil om 8 uur opstaan, maar kon pas om tien uur uit bed komen
2. Gedachten
Daarna onderzoek je bij jezelf welke gedachten je had bij de gebeurtenis. In dit geval is dat
Als ik nu op sta ben ik de hele dag moe
Ik kan ook later beginnen op mijn werk
Ik heb geen reden om mijn bed uit te komen
etc
3. Gevoel
Welke gevoelens riep dat bij je op. Ga uit van de vijf basis emoties. Bang, boos, blij, bedroefd, beschaamd. In dit geval zou dat kunnen zijn
Bedroefd
4. Gedrag
Hoe heb je gehandeld op basis van die gedachten en gevoelens
In bed blijven liggen
5. Gevolg
Wat is het gevolg van je gedrag
Boosheid op mezelf
Teleurstelling in mezelf
--> zelfbeschadiging
Op basis van dit G-schema zou je kunnen zeggen dat het fout ging bij mijn gedachten. Namelijk, ik vond dat ik geen reden om op tijd op te staan. Is die gedachte waarheid? Nee, want ik had allerlei dingen gepland voor vandaag.
Conclusie: Als ik mijn bed niet uit kan komen, moet ik mezelf bedenken wat voor plannen ik voor die dag heb, want dan wordt opstaan makkelijker.
Je zou uitgebreidere conclusies kunnen trekken, maar ik hoop dat het zo duidelijk is. Vragen, kom maar op
En als je een situatie hebt waar je een G-schema voor zou willen maken, maar het lukt niet. Post hem dan hier, dan kunnen we met z'n allen kijken hoe wij dat aan zouden pakken.